Maak een SEO content marketingstrategie
De grootste uitdaging in SEO content marketing is het juiste moment kiezen om potentiële klanten content voor te schotelen. Zij doorlopen verschillende fases in de customer journey en hebben in iedere fase een andere behoefte. Een gerichte benadering is daarom van groot belang. Dat vraagt om een doordachte strategie met een planning. Analyseer alle onderwerpen die relevant zijn aan de hand van de verschillende fases van het koopproces.
Content tijdens de diverse stadia van het koopproces
Aan de hand van het STDC-model van Google kunnen we uitleggen hoe mensen te beïnvloeden zijn in verschillende fases van het koopproces. Dit wordt ook wel het ‘See, Think, Do, Care model’ genoemd. Verschaf potentiële en huidige klanten tijdens het hele koopproces informatie. We verduidelijken het graag aan de hand van een bakwinkel.
Fase 1: See
In de eerste fase hebben mensen interesse in een bepaald product. Door met content antwoord te geven op hun vragen of problemen creëer je de noodzaak van jouw product. Zoeken mensen op ‘beste bakvorm’? Zorg dan dat jij content publiceert die hierop aansluit. Bijvoorbeeld door een artikel te schrijven over de verschillende bakvormen, wat de verschillen zijn en welk je wanneer moet gebruike. Een content bureau of content creatie bureau kan je hierbij helpen.
Fase 2: Think
Mensen gaan vervolgens op onderzoek uit en vergelijken producten van verschillende aanbieders. Het is belangrijk dat jij eruit springt en overtuigt dat jouw product de beste is. Kennis gerelateerde content zoals specialistische artikelen of reviews werken in dit geval goed. Hiermee laat je zien dat je weet waar je over praat en zo creëer je autoriteit. Laat bijvoorbeeld een blog schrijven door een content marketing specialist waarin verschillend bakvormen aanbeveeld.
Fase 3: Do
Tijdens de derde fase gaan mensen over tot aankoop. De beloftes die je in eerdere fases hebt gemaakt zal je nu moeten nakomen. Heb je een beeld gecreëerd dat je het betreffende product bij jou makkelijk en snel online kunt bestellen? Zorg dan voor een aankoopproces dat soepel verloopt. Om de potentiële klant te verleiden tot aankoop van jouw product kun je ze een mailing sturen.
Fase 4: Care
Van klanten wil je loyale klanten maken. Stuur bijvoorbeeld recepten, geef informatie over het bakproces en hoe je de bakvorm het best schoonmaakt. Allemaal contentzaken die belangrijk zijn voor, tijdens én na het koopproces. Je biedt dus zowel prospects, huidige klanten als loyale klanten voortdurend de content die voor hen zo nuttig is. Hiermee raken ze meer betrokken met jouw merk en profiteer jij op den duur van positieve mond-tot-mondreclame.
Content voor bepaalde omstandigheden
Het weer is van invloed op websiteverkeer
Ad hoc gebeurtenissen kunnen een enorme boost geven aan je websiteverkeer. Het weer is een goed voorbeeld waar je als marketeer op in kan spelen. Ter illustratie: een schoenmaker die schaatsen slijpt, wil vindbaar zijn op ‘schaatsen slijpen + woonplaats’ als zoekterm. Door hier vooraf een artikel over te schrijven, zal het verkeer naar de website een enorme boost krijgen wanneer het gaat vriezen. Als je die content pas maakt als het al vriest, loop je klanten mis.
Feestdagen kunnen je helpen aan extra omzet
Ook feestdagen zijn een mooi voorbeeld op basis waarvan er eenvoudig content gecreëerd kan worden. Denk aan Sinterklaas, Kerst, Moederdag, Vaderdag, Valentijnsdag en Pasen. E-mail marketing een ideaal middel om specifieke content aan je klanten te serveren. Ook dit kun je gemakkelijk in een content marketingstrategie inplannen.
Inspelen op externe factoren die invloed hebben op je scale-up
.Het wijzigen van het btw-tarief voor aannemers naar 6 procent is een mooie aanleiding voor bouwbedrijven en aannemers om een artikel op hun website te plaatsen. Door klanten te informeren dat verbouwen voordeliger is, creëer je met extra content toegevoegde waarde voor je klant. Ook andere nieuwsfeiten kun je aangrijpen om het verkeer naar je website te bevorderen. Een concurrerende vliegmaatschappij die een staking bij Air-France aangrijpt door te adverteren met “Wij vliegen wel. Bovendien zijn wij ook goedkoper.” is daar een goed voorbeeld van.
SEO content verdubbelen voor extra verkeer
Door je content te verdubbelen, kun je op een gemakkelijke en relatief snelle manier zorgen voor meer verkeer naar je website. Probeer bijvoorbeeld nieuwe categorieën te maken op basis van huidige categorieën. Denk aan papaverzaden en klaprooszaden. Het zijn dezelfde producten maar er zijn 2 verschillende zoektermen mogelijk. Of kniebrace en kniebandage. Deze verschillen wel iets maar de consument weet vaak het verschil niet. Je wilt zo breed mogelijk vindbaar zijn. Onderzoek dus of bepaalde synoniemen van toepassing zijn voor jouw website!
Content marketing uitbesteden?
Je kunt natuurlijk zelf aan de slag met je contentstrategie en het creëren van content. Een echt goede strategie past bij je scale-up, wordt geplaatst op de juiste kanalen én is consistent. Ook het maken van de content zelf is een vak apart, SEO copywriting bijvoorbeeld. Bij het schrijven van kwalitatief goede teksten voor consumenten in de eerste fase van de klantreis is zoekwoordenonderzoek nodig. Je wilt immers weten waar zij naar zoeken. Dat vraagt om specialistische kennis.
Daarom is content marketing een vakgebied dat je wellicht liever uitbesteedt aan Stramark – SEO content marketing bureau Amsterdam. Ons team bestaat uit 8 consultants, ieder met zijn eigen specialisme. Doordat wij gewerkt hebben voor verschillende klanten in diverse branches hebben we jarenlange ervaring opgebouwd. Hierdoor weten we wat wel of juist niet werkt en hebben we verstand van content creatie, content optimalisatie en copywriting. Zo kunnen we jou voorzien van gedegen advies content marketing. Samen met onze specialisten zet je een strategie op aan de hand van een content marketing plan. Jij denkt mee, dan voeren zij het uit. Voor de uitvoering zijn specifieke tools nodig, en die kunnen vrij prijzig zijn voor het mkb. Wij hebben ze al in huis zodat jij ervan kunt profiteren. Ten slotte vraagt écht goede content marketing en het onderhouden ervan om tijd. Tijd die je wellicht zelf niet hebt of liever besteedt aan je eigen business. Win tijd door het over te laten aan onze content marketing consultants. Dat resulteert op haar beurt in focus. Wanneer je het uitbesteedt werk je productiever en doen we beide waar we goed in zijn. Vertel Online Marketing Bureau Stramark jouw verhaal, dan gaan we aan de slag!
Veelgestelde vragen over content marketing
📈 Wat is content marketing?
Bij content kun je o.a. denken aan blogs, tekst in banner advertenties en social media posts. Content marketing gaat om het aanbieden van die content aan een bepaalde doelgroep, via het juiste kanaal op het juiste moment.
🤔 Wat is het doel van content marketing?
Met content marketing probeer je de doelgroep van informatie te voorzien tijdens het gehele koopproces en hen te overtuigen. Je uiteindelijke doel is natuurlijk om ze te converteren naar klanten. Nog beter: loyale klanten.
👍 Hoe werkt content marketing?
Het gaat erom dat je op reguliere basis kwalitatieve content publiceert. Hiermee wek je vertrouwen bij de doelgroep waardoor ze jou als autoriteit gaan zien. Mede door mond-op-mond reclame zorg je in een later stadium voor meer conversies. Ook Google waardeert deze content en beloont je met hogere rankings.
💰 Wat kost content marketing?
Dat ligt onder andere aan de doelstelling die je hebt, de markt waarin je opereert en de concurrentie waar je mee te maken hebt. Binnen het mkb zien we dat, bij het verkrijgen van meer omzet, een investering van 5 tot 15% van die omzet nodig is. Bij online marketing draait het niet alleen om de investering, maar juist ook om wat het oplevert. Om te weten wat online marketing jou op kan leveren kun je bij Stramark een gratis SEO en/of SEA analyse aanvragen. Zo weet jij hoe je de marketing investering terug kunt verdienen en wanneer je business case positief is. Vraag een vrijblijvende analyse aan of neem vrijblijvend contact op met Hans
😄 Wat zijn de voordelen van content marketing uitbesteden?
Het uitbesteden van content marketing biedt voordelen zoals toegang tot expertise, tijdsbesparing, kwaliteit en consistentie, diverse contentformats, SEO-optimalisatie en analyse. Dit leidt tot een verbeterde online aanwezigheid, betrokkenheid en het bereiken van marketingdoelstellingen.
Wil jij ook vaker gebeld worden?
|
|