SEA is de Engelse afkorting voor voor Search Engine Advertising, Hiermee wordt bedoeld het betaald adverteren rondom de resultaten van zoekmachines zoals google. Het advertentie systeem van google heet: Google Adwords.
Search Engine Advertising, hoe werkt dat?
Search engine advertising is redelijk complex. Op zich is het principe niet zo moeilijk te begrijpen. Je vult een zoekterm in waarop je gevonden wilt worden en koppelt hier een advertentietekst aan. Als iemand dan deze zoekterm in Google intoetst en zich in de regio bevind waar je adverteert zal de advertentie naar boven komen met een link naar jouwe site. Omdat er vaak meerdere adverteerders die op dezelfde zoektermen adverteren maakt Google Adwords gebruik van een veiling die elke keer plaatsvind als de zoekterm wordt ingevuld. Per zoekwoord geef je aan hoeveel je maximaal over hebt en zo worden ook de advertenties gerangschikt. Elke keer dat er geklikt word betaal je ook. Dit heet PPC, ofwel pay per click. Klinkt simpel toch?
Help. Mijn Google Adwords levert niets op!
Het gebeurd vaak genoeg klanten bij Stramark komen voor hulp bij Adwords. Ze hebben geprobeerd SEA in te zetten om leads te genereren maar zien enkel een hoop kliks en kosten, maar de leads blijven achter. Het is ook niet voor niets dat Google 2 examens heeft die je beide moet voltooien om een Google Adwords Certified Individual te worden. Als je gaat kijken naar een Google Adwords campagne zijn er een hoop elementen waar je rekening mee dient te houden. Daarnaast gaat search engine advertising verder dan de techniek van de adwords campagne alleen. Het is ook belangrijk om na te denken over welke branche je adverteert, hoe mensen zoeken naar jouw producten of diensten en het allerbelangrijkste, welke zoekwoorden leveren jouw daadwerkelijk ook klanten op?! Enkel betalen voor bezoekers naar je website die vervolgens niet kopen, of erger nog en bij de concurrent kopen zit niemand op te wachten.
Adwords conversion tracking
Het meten van conversies is eigenlijk een vereiste voor een campagne live gaat. Met je bloednieuwe Adwords campagne die je net hebt ingeregeld wil je natuurlijk zo snel mogelijk live om zo leads te genereren. Maar het interessante van SEA is dat je vrij nauwkeurig kan meten wat je ROI ( return on investment ) is. Wat je moet zien te achterhalen is welke kliks daadwerkelijk tot conversies hebben geleid. Er zijn meerdere manieren om conversies te meten en tegenwoordig kan je van alles meten. Echter de belangrijkste conversies zijn natuurlijk offerteaanvragen via een contactformulier of e-mail. Ook een directe verkoop voor een webshop is een belangrijke conversie. Dit noemen we dan ook macroconversies. Daarnaast heb je ook microconversies en dit kan van alles zijn. Een aanmelding voor een nieuwsbrief, een klik op een bepaalde knop, het langer dan 30 seconden naar een filmpje kijken. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kan het meten. Wel is hiervoor enige kennis vereist. Je kunt met Google Analytics doelen instellen of met Google Tag Manager direct de conversies in de daarvoor speciale container instellen. Door het meten van de kliks kan je uiteindelijk bepalen welke zoekwoorden tot kliks hebben geleid, die vervolgens weer tot conversies hebben geleid. Op basis van deze informatie kan je ervoor kiezen om bepaalde woorden meer budget toe te wijzen, en dit budget weghalen bij zoekwoorden die herhaaldelijk niets hebben opgeleverd maar wel veel kosten.
sem search engine marketing
sea search engine advertising
search marketing bureau
search engine advertising
sea search engine
search engine marketing amsterdam
search engine marketing nederland
search marketing bedrijven
search engine advertising google
search engine advertising amsterdam
search engine advertising sea
search engine advertising online marketing