Optimaliseren voor Google is veelzijdig. Er zijn namelijk meerdere manier om ervoor te zorgen dat Google jouw website laat zien in de zoekresultaten. Wat is uiteindelijk de beste manier voor Google optimalisatie? Alles! Zolang de inspanningen maar ook het gewenste aantal bezoekers opleveren die converteren. Wel is het dan nog de vraag of je de investering terugverdiend. Je bent ongetwijfeld niet de enige die op een bepaald zoekwoord omhoog wilt komen. Zeker niet als er veel geld te verdienen valt.
Google optimalisatie op verschillende manieren
Hieronder volgt een opsommingslijst van de verschillende manieren waarop je hedendaags omhoog kan komen in Google.
- Organische resultaten (SEO) Search Engine Optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie
- Betaalde resultaten (SEA) Search Engine Advertising ofwel zoekmachine adverteren
- Google Maps vermeldingen. Ook wel Google Places.
- Featured snippets. Recentelijk is de mogelijkheid er om zelfs als je organisch niet op 1 te staan toch met een snippet als eerste te worden getoond.
Google optimalisatie voor organische resultaten
Deze vorm van optimaliseren wordt ook wel search engine optimization (SEO) genoemd. Op zijn Nederlands dus gewoon zoekmachine optimalisatie. Deze vorm van optimaliseren kost vrijwel altijd de meeste tijd. Bovenaan in Google komen terwijl je niet hoeft te betalen voor je kliks zoals bij SEA het geval is natuurlijk super waardevol. Het proces van optimaliseren gaat op zoekwoordniveau. Jouw website kan dus op zoekwoord A bovenaan komen. Als mensen dan ook op zoekwoord B zoeken kan het zomaar zijn dat je pas ergens op de 2e pagina van Google wordt weergegeven.
Er gaat dus een zoekwoordanalyse aan vooraf. Op basis van zoekvolumes en interessante zoekwoorden voor jouw product of dienst ga je de website optimaliseren. Een website met een schone code en unieke waardevolle content rondom de zoekwoorden zijn nodig voor de hoge posities. De content moet op een juiste manier worden gestructureerd zodat Google goed kan begrijpen waar een webpagina over gaat. Als dit allemaal klopt is de volgende stap om te linkbuilden. Er moeten zoveel mogelijk websites met content die relevant is aan jouw website links plaatsen die naar jouw website of specifieke pagina’s gaat.
Zo ziet Google dat los van de kwaliteit van je website er ook andere websites zijn die jou vermelden. Jouw website is dan in de ogen van Google een hogere autoriteit dan websites met minder of geen links. Dit alles gecombineerd wordt beloond met hogere posities in Google. Uiteindelijk draait voor Google alles om het weergeven van de meest relevante webpagina’s zodat de vraag van de gebruiker wordt beantwoord.
Google optimalisatie voor betaalde resultaten
Google optimalisatie voor onbetaalde resultaten vereist dus veel inspanning. Helemaal als je bijvoorbeeld een webshop hebt en je wilt 1000+ keywords targeten. Het lijkt dan onbegonnen werk om hiervoor rondom elk keyword een webpagina te optimaliseren. Bovendien kost SEO veel tijd en zal het ook even duren voordat je de gewenste posities haalt. Zeker als je deze tijd niet hebt, of als je product of dienst tijdsgebonden of vergankelijk is zal SEA een betere uitkomst zijn. Als je bijvoorbeeld op wintersport vakanties wilt ranken moet je al in de vroeg in het jaar beginnen met de juiste SEO strategie. Om dus gelijk op de gewenste keywords bovenaan te komen wanneer jij dat wilt is een Google Adwords campagne (SEA) zeker een uitkomst.
Het optimaliseren van een Google Adwords campagne kan ook behoorlijk tijdrovend zijn. Daarnaast is het ook een doorgaand proces. Afhankelijk van hoe groot de campagne is en hoeveel keywords je hierin meeneemt is het optimaliseren van de campagne vaak een dagtaak. Je kunt door het meten van conversies vrij snel zien of bepaalde klikken tot conversies hebben geleid. Ook kan je zien wat de gebruikers van Google daadwerkelijk hebben ingetypt in de zoekbalk en welke zoekwoorden in je campagne jouw advertentie geactiveerd heeft. Op basis van deze gegevens optimaliseer je de campagne vervolgens. Dit doe je door zoekwoorden uit te sluiten die niets opleveren, advertentieteksten te verfijnen en biedingen aan te passen. Zo zorg je dat je steeds meer conversies haalt en minder budget verliest aan irrelevant verkeer.
Google optimalisatie voor Google Maps
Google houdt met de zoekresultaten steeds meer rekening met de locatie. Je zult ook zien dat als je zoekt naar een loodgieter of schilder er vaak onder de betaalde resultaten een overzicht te vinden is. Dit overzicht zijn de loodgieter of schildersbedrijven in de buurt. Zeker op mobiel nemen deze resultaten een prominente plek in. Omdat ze ook boven de organische resultaten komen is je bedrijf optimaliseren voor Google Maps erg belangrijk! Maar hoe doe je dit? Het begint met je bedrijf aanmelden bij Google Places. We hebben het hier specifiek over je bedrijf en niet je website. Er zijn zelfs bedrijven zonder website die naar voren komen in de Google Maps!
Zorg dat het profiel zo compleet mogelijk is en dat de volledige dienstverlening in omschreven. Als je meerdere vestigingen en telefoonnummers hebt, zorg dan dat je per vestiging een apart profiel maakt. Een belangrijke factor voor de ranking en weergave is namelijk hoe dichtbij je bedrijf is vanaf degene die de zoekopdracht uitvoert. Verder is het belangrijk dat het profiel zo nauw mogelijk aansluit bij de dienstverlening. Gebruik dus ook de categorieën die Google aangeeft en kies degene die het beste bij de dienstverlening past.
Klanten kunnen ook reviews en beoordelingssterren achterlaten op het Google profiel. Deze kunnen worden dan ook getoond in de vorm van de welbekende gele sterren in de snippets of Google maps resultaten. Positieve beoordelingen zijn erg belangrijk voor de rangschikken in Google Maps. Het is dan ook zeker een aanrader om negatieve beoordelingen te voorkomen. Als deze toch geplaatst worden neem dan zo snel mogelijk contact op en probeer het probleem op te lossen zover mogelijk. Vergeet dan ook zeker niet om te vragen of ze de beoordeling willen aanpassen.
Ook helpt het enorm om kwalitatieve links te hebben van websites met een hoge autoriteit en vertrouwensfactor van Google. Als deze links de juiste anchor teksten hebben dragen deze absoluut bij aan de vermelding in Google Maps. Helemaal als de anchor teksten de juiste keywords + plaatsnaam hebben. Tot slot is het natuurlijk altijd raadzaam om de waardevolle keywords mee te nemen in de bedrijfsomschrijving. Houd er rekening mee dat je eerst de hoofddienst beschrijft die je als hoofdcategorie hebt aangegeven.
Google optimalisatie voor Google Snippets
Het optimaliseren voor snippets is iets wat redelijk nieuw is. Google wordt steeds slimmer en begrijpt steeds beter de gedachte achter een zoekopdracht. Als je dus de vraag stelt ” wat is Google optimalisatie ” zal Google niet meer naar webpagina’s zoeken waar deze zoekterm exact op voorkomt. Google begrijpt dat dit een vraag is en zal deze vraag zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. De webpagina die dit doet volgens Google wordt beloond met een featured snippet. Deze wordt boven de organische zoekopdrachten geplaatst. Zelfs als je organisch niet op de eerste positie staan rondom het keyword Google optimalisatie kan je toch deze snippet positie bemachtigen.
Wil je hulp met het optimaliseren voor Google?
Ja, ik wil beter gevonden worden en meer verkopen (klik hier)
Top resources
Online marketing plan
Waardevolle eerste stappen >Internet Marketing Model
48 termen uitgelegd >Google Ads Whitepaper
Hoe maak je geweldige ads? >SERP optimaliseren
Google Snippet Optimizer >Gratis advies in je mailbox
Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen
Top Blog Categorieën
Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen
Volg je ons al?
LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter
Site in English
Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency