Trends keywords 2015

Welke trends zien we op het gebied van keywords in 2015?

19 februari waren wij met het Stramark team op het Friends of Search congres. Het was een leuke maar vooral inspirerende dag waarin we weer veel kennis hebben opgedaan wat betreft de zoekmachine marketing trends. 17 nationale en internationale sprekers vertelde wat er op dit moment speelt op het gebied van SEO en SEA. Wat waren uit alle presentaties volgens ons de belangrijkste trends voor 2015? We vertellen het je graag in een reeks van artikelen. Vandaag beginnen we met de trends op het gebied van keywords.

Death of the keyword as we know it

keyword trends 2015We hadden allemaal de rouwadvertentie allang voorbij zien komen maar op Friends of Search kregen we het nogmaals te horen van diverse sprekers. Het keyword zoals we het kennen is overleden.

In september 2013 maakte Google bekend dat het het nieuwe algoritme ‘Hummingbird’ had uitgerold. Hummingbird is niet meer gefocust op het exacte keyword dat wordt ingetikt maar op de intentie achter de zoekopdracht. Om dit te kunnen realiseren moest Google zoekopdrachten beter leren begrijpen. Ook ‘long tail’ keywords.

In contextuele zoekopdrachten geeft Google steeds meer resultaten terug die matchen met de intentie van de zoeker en niet langer alleen de keywords op zich. Toch gaat dit nog niet vlekkeloos. Type maar eens in: ‘blauwe tas’ en ‘tas blauw’. Gezien de intentie bij de deze zoekopdrachten hetzelfde is zouden de zoekresultaten ook hetzelfde moeten zijn, in werkelijkheid is dat niet geheel het geval.

Google is hierin dus nog niet perfect maar we weten in ieder geval welke richting ze op wil. Dus geen aparte pagina’s meer per keyword maar content waar je bezoeker echt naar op zoek is. Verplaats je in de bezoeker en wat hij zou willen vinden op jouw site. Voor de wizkids onder ons die meer inhoudelijke tips & trics willen: bezoek de website van Friends of Search en bekijk de presentaties van Marcus Tober.

Meer zoekmachine marketing trends?

Je begrijpt natuurlijk dat alles wat voorbij gekomen is tijdens Friends of Search niet in één artikel samen te vatten is. We zullen de zoekmachine marketing trends voor 2015 dus verdelen in een reeks artikelen. Binnenkort volgt er weer een nieuw artikel: van mobile search naar online sales.

Over de schrijver: Fenna Kamerbeek

Fenna werkt sinds 2011 in de marketingcommunicatie. Sinds 2014 is zij werkzaam als SEO Consultant bij Zoekmachine Marketing Bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency