Online Marketing Bureau Stramark wouter klein

Waarom ook jouw website een blog moet hebben

Waarom ook jouw website een blog moet hebben

Blogs vliegen je tegenwoordig om de oren. Dat kan voor ondernemers een reden zijn om het regelmatig publiceren van artikelen niet als prioriteit te zien. Opvallen tussen de vele blogs is onbegonnen werk en dus zonde van de tijd. Maar nu vrijwel ieder bedrijf blogs publiceert, val je juist negatief op als je géén blog hebt. Je kunt dus niet achterblijven. In 2022 is het nog steeds aan te raden om werk te maken van je blogs. Sterker nog, ze mogen vandaag de dag niet meer ontbreken op iedere website of webshop. Het schrijven van kwalitatief goede content draagt namelijk bij aan het boeken van resultaat en heeft wel degelijk meerwaarde. Hoe dat zit lees je in dit artikel.

Boost je SEO

Blogs zijn content, en content is king. Waarom? Het heeft impact op je SEO. Wanneer je regelmatig nieuwe en relevante blogs publiceert trek je nieuw verkeer naar je website toe. Dat werkt als volgt:

  • Verse content wordt door zowel Google als bezoekers gewaardeerd, want dit laat zien dat je bedrijf actief is.
  • Relevante content geeft antwoorden op vragen die bezoekers hebben. Dat is het idee achter een zoekmachine en daarom beloont Google relevante content met hogere rankings. Daarbij komt dat volgens Google het aantal zoekopdrachten in 2016 minimaal twee keer hoger lag dan in de periode 2012-2015, ofwel minstens 2 biljoen zoekopdrachten per maand. Je kunt je voorstellen dat het zoekvolume nu nog groter is. Daar kun jij op inspelen!
  • Meer informatie, over verschillende onderwerpen, resulteert in meer klanten.
  • De inhoud van je blogs sluit niet alleen aan op de behoeftes van jouw doelgroep, je biedt het ook aan op de plek waar zij zich bevinden.

Kortom, relevant verkeer zorgt voor lagere bounce rates, meer bezoek en langer bezoek op de website. Elke blog is weer een nieuwe kans om gevonden te worden. Vooral wanneer je de juiste keywords gebruikt die passen bij jouw doelgroep. Zorg dus dat je daar onderzoek naar doet en maak blogs onderdeel van je SEO strategie.

Snack content voor je bezoekers

Om goed vindbaar te zijn schrijf je voor Google. Houd wel altijd in je achterhoofd dat je in eerste instantie schrijft voor de bezoekers. Je wilt namelijk een boodschap naar hen overbrengen. Blogs kun je zien als snack content: stukken tekst die waarde hebben voor bezoekers en dus interessant zijn om te lezen. Dit kunnen zowel vermakelijke of informerende stukken zijn. Wanneer je blogs interessant zijn voor lezers is de kans groot dat ze langer op je website blijven. Potentiële klanten kunnen zo getriggerd worden om meer over jouw business te lezen. Dat resulteert op haar beurt in een lagere bounce rate. Wellicht schaffen ze direct een product of dienst aan op je site.

Investering in jezelf én je business

Met bloggen help je niet alleen bezoekers. Je investeert ook in je eigen ontwikkeling en je bedrijf. Door zelf te bloggen, of de copywriter binnen je team nieuwe ideeën aan te dragen, dwing je jezelf om over je vakgebied na te denken. Je leert je business en de concurrentie beter begrijpen en je bent meer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Dat houdt je scherp en zorgt voor nieuwe inzichten. Op die manier kun je potentiële klanten, die je wellicht gaat binnenhalen met je blogs, veel beter vertellen hoe je ze kunt helpen met jouw producten en/of diensten en hoe jij je onderscheidt van de concurrent.

Vertrouwen winnen

Blogs zijn ook een mooi instrument om een band op te bouwen met (potentiële) klanten. Door te bloggen over onderwerpen die interessant zijn voor jouw branche én waar je verstand van hebt, positioneer je jezelf als expert. Zo zorg je dat lezers vertrouwen in je krijgen en kun je een relatie opbouwen of versterken. Dat kan vervolgens resulteren in meer conversies. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat je liever een product of dienst afneemt bij iemand die verstand van zaken heeft.

Waardevolle content kun je ook zien als een cadeautje voor klanten en bezoekers. Want zeg nou zelf: wie houdt er niet van cadeautjes? In ruil voor hun e-mailadres kun je periodiek een mailing sturen met daarin blogs die voor hen interessant zijn. Op die manier kun jij een relatie opbouwen met (potentiële) klanten, en profiteren zij van de gratis kennis die je met hen deelt. Met een beetje geluk nemen ze daarna een product of dienst bij je af.

Help, ik heb geen inspiratie!

Een website of webshop zonder blogs is hetzelfde als een voetbalteam zonder coach. Ze kunnen niet zonder. Maar hoe schrijf je kwalitatieve content? Veel ondernemers denken het zelf wel te kunnen maar staren vervolgens urenlang naar een leeg scherm. De woorden komen niet uit hun vingers want inspiratie is ver te zoeken. Uitstellen is de oplossing, maar voor ze het weten zijn ze een week verder en staat er nog niks online. Herkenbaar? Om goede teksten te kunnen schrijven is het belangrijk dat je je inleeft in jouw doelgroep. Hiervoor stel je eerst een buyer persona op. Een andere manier om aan inspiratie te komen is door te kijken naar onderwerpen waarover concurrenten bloggen. Gebruik dit enkel ter inspiratie, want letterlijk kopiëren is not done. Je kunt ook terugvallen op oude content. De wereld verandert razendsnel en informatie die in 2018 relevant was, hoeft dat nu niet meer te zijn. Ga dus terug in je archieven en bekijk welke blogs ooit goed hebben gescoord bij je lezers. Wederom kun je een kijkje nemen bij de concurrent. Beoordeel of de informatie nog relevant is en herschrijf de blog indien nodig.

Schrijven is duidelijk een vak apart, en niet iedereen bezit dat talent. Krijg jij het benauwd als je aan het idee denkt dat er morgen 600 woorden op papier moeten staan? Begin er dan niet aan. Dat bespaart je een hoop ergernis en tijd. Bovendien vraagt het onderhouden van een blog om regelmatig publiceren. Een portie creativiteit en discipline is daarom essentieel. De copywriters van Stramark voorzien jouw website graag van verse content op reguliere basis. Klinkt dat als de oplossing? Neem dan gerust contact met ons op.

 

Over de schrijver: Sabina Rekers

Sabina Rekers is Online Marketing Copywriter bij Online Marketing Bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency