Online marketing gaat razendsnel. Net zoals tijdens een bokswedstrijd is het ook in online marketing ontzettend belangrijk om scherp en alert te blijven. Op ieder moment kan de competitie een onverwachtse zet doen waardoor je in een hoekje gedreven wordt.
Wegens deze gelijkenis tussen ondernemen en boksen noemt Social Media Expert Gary Vaynerchuk zijn boek Jab, Jab, Jab, Right Hook. Een titel die metafoor staat voor de strategie die vandaag de dag essentieel is om als winnaar uit de ring te stappen in het strijdveld van Social Media.
Waar je ook komt. In de bus, in de trein, in een restaurant of in een drukke winkelstraat. Gegarandeerd dat je er mensen vindt die aan hun telefoon gekluisterd zitten. Scrollend door de nieuwste updates op Facebook, Twitter of Instagram.
We kunnen ervoor kiezen om onszelf hier zorgen over te maken, en ons af te vragen wat dit voor gevolgen heeft voor de mate van sociaal contact dat we hebben met de mensen om ons heen. Echter, Gary Vaynerhuk geeft aan dat we daarmee onze energie zouden verspillen. Social Media is hier om te blijven en hoe meer weerstand je hiertegen biedt, hoe meer kansen je misloopt.
Toen Twitter de eerste jaren door critici afgeschreven werd, was dit zijn antwoord: “Jij ziet misschien geen waarde in het delen van je gedachten over nagellak, of het posten van een foto iedere keer dat je een nieuwe tatoeage krijgt, of iedere keer weer de wereld laten weten dat je een voet zet in Wendy’s, maar wanneer 20 miljoen andere mensen die waarde wel zien, dan moet je iets met die informatie.
Weet waar jouw klanten zijn en wat ze doen. Pas jezelf aan. Gebruik dezelfde platformen, doe mee in dezelfde groepen en leer dezelfde taal spreken. Alleen zo kun je ervoor zorgen dat je door jouw doelgroep gehoord wordt.
Waar effectieve marketing in het verleden nog volledig gericht kon zijn op jou en jouw product, gelden er vandaag de dag op Social Media andere regels. Mensen zijn aanwezig op Social Media voornamelijk voor vermaak, en om contact te maken met de mensen om ze heen.
Om hier optimaal gebruik van te maken adviseert Gary om de Jab, Jab, Jab, Right Hook strategie te gebruiken. De Jabs zijn hierbij kleine stukjes content om klanten te vermaken en om een persoonlijke verbinding te maken. Right Hooks daarentegen zijn promotionele content, bedoeld om klanten binnen te slepen.
Voor veel bedrijven bestaat de gehele Social Media strategie uit Right Hooks. Stukjes content die direct verwijzen naar een product of dienst. Dit druist in tegen de reden dat mensen überhaupt op Social Media aanwezig zijn, waardoor voor deze bedrijven het aantal klanten via Social Media nooit zal toenemen.
Het is daarom essentieel om regelmatig kleine “jabs” te geven om jouw merk op Social Media leven in te blazen.
Dit zijn de elementen waar een succesvolle Jab aan voldoet:
- Ze zijn specifiek voor het platform waarop ze gebruikt worden
Eén veelgemaakte fout is om dezelfde boodschap via Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram etc. te willen verspreiden. Ieder platform is uniek. En voor ieder platform is er een unieke manier om jouw boodschap optimaal naar voren te brengen.
- Ze storen niet
Mensen zitten op Social Media voor vermaak. Het laatste wat ze willen is uit dit vermaak gehaald worden. Zorg in plaats daarvan dat jij onderdeel wordt van het vermaak.
- Er wordt niets gevraagd van de klant
Een Jab is bedoeld om te geven. Het is een stukje waarde waar mensen om kunnen lachen of waardoor mensen geïnspireerd raken.
- Ze gaan over populaire onderwerpen
Wees bewust van waarover jouw doelgroep praat, en praat mee. Het gesprek loopt toch al, zorg ervoor dat jij de persoon bent die een waardevolle bijdrage levert aan dit gesprek.
- Ze zijn klein en snel
Mensen hebben een korte aandachtsspanne. Voordat je het weet is de aandacht alweer verdwenen. Zorg er daarom voor dat jouw jabs klein en snel zijn, zodat ze precies de aandacht weten te grijpen.
- Ze zijn consistent en passen bij het merk
Waarvoor staat jouw bedrijf? Ieder bericht heeft invloed op de identiteit van jouw bedrijf en jou als persoon. Zorg dus dat alle berichten in lijn zijn met de waardes en identiteit van het bedrijf.
Het is tijd om je handschoenen aan te trekken en in de ring te stappen. Sleept jouw bedrijf straks de kampioensriem van Social Media in de wacht?
Reacties