Nieuwsbrieven horen ze nog thuis in jouw marketing mix

Nieuwsbrieven hebben de laatste jaren een slecht imago gekregen. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de mensen het irritant vindt dat een bedrijf hen te vaak mailt. Ook slecht geschreven mailings worden niet gewaardeerd. Wellicht vind je ze zelf ook wel vervelend. Daarom is het niet gek dat ondernemers twijfelen aan de toegevoegde waarde van een nieuwsbrief. Toch levert het sturen van nieuwsbrieven wel degelijk iets op voor je bedrijf. Hiermee kun je o.a. de relatie met (potentiële) klanten versterken en aankopen of leads genereren. Hoog tijd om het op te nemen voor dit ‘ouderwetse’ communicatiemiddel. Wij vertellen je waarom nieuwsbrieven nog steeds een belangrijk onderdeel vormen van je online marketing mix.

De nieuwbrief in deze tijd

Veel ondernemers kunnen zich niet voorstellen dat nieuwsbrieven tegenwoordig nog werken. We hebben er allemaal, in ieder geval veel van ons, een hekel aan. Je kunt het je vast voorstellen: iedere dag zit je mailbox weer vol met schreeuwerige nieuwsbrieven die maar één doel hebben: je moet nú iets kopen. Of je krijgt de verkeerde nieuwsbrieven binnen waarbij de focus ligt op vrouwenkleding in plaats van mannenkleding. Dan zijn er ook nog die mailings die meerdere malen per week binnenkomen en daardoor matig zijn qua inhoud. Ook niet de moeite waard om te lezen. Veel nieuwsbrieven gaan kopje onder in deze enorme bak aan berichten. Bovendien zijn er de afgelopen jaren veel nieuwe contactmogelijkheden bijgekomen, denk bijvoorbeeld aan sociale media. Dan heeft het toch geen zin meer om nieuwsbrieven te versturen? Een logische gedachte natuurlijk. Toch heeft dit verhaal ook een andere kant.

Wat zeggen de cijfers?

Hoewel nieuwsbrieven in deze tijd van leven in een kwaad daglicht gezet worden, vertellen de cijfers ons iets anders. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 blijkt namelijk dat 88% van de Nederlanders zich in het jaar ervoor op minimaal één e-mailnieuwsbrief heeft ingeschreven. De meesten schrijven zich in voor meerdere nieuwsbrieven. Omdat ze zich laten verleiden door een aanbieding, maar ook omdat ze geïnformeerd willen worden over de organisatie en recente aankopen. Deze redenen zijn al jaren hetzelfde. Daarnaast ontvangen Nederlanders reclameboodschappen het liefst in hun mailbox. Wanneer dit een goede aanbieding is willen we het ook vaak kopen. Volgens het onderzoek heeft maar liefst 73% van de Nederlanders minimaal één keer iets gekocht naar aanleiding van een nieuwsbrief. Zeker iets om over na te denken als je conversie wel een boost kan gebruiken.

Het nut van nieuwsbrieven

We kunnen dus stellen dat mailings nog een belangrijke rol spelen in ons dagelijks leven. Daarmee vormt het een effectief marketingmiddel. Aan de nieuwsbrief inschrijfbutton op deze pagina is te zien dat we er ook bij Stramark in geloven. Een nieuwsbrief staat echter nooit op zichzelf. Je haalt er het meeste uit als je het combineert met andere communicatiemiddelen zoals social media en de website. Op die manier kunnen mailings bijdragen aan je gestelde doelen, zoals:

Relaties versterken met (potentiële) klanten

Wanneer mensen iets bij je afnemen, schrijven ze zich in de meeste gevallen in voor de nieuwsbrief. Hun e-mailadres kun je zien als iets waardevols. Door zich te abonneren geven ze jou in feite toestemming om hen iets te sturen. Dit noemen we ook wel permission marketing. Ze willen dus op de hoogte blijven, aanbiedingen ontvangen of iets dergelijks. De e-mailadressen kun je gebruiken om opnieuw contact te leggen met (potentiële) klanten. Stuur hen bijvoorbeeld een nieuwsbrief met relevante blogs of aanbiedingen en bouw zo een sterk netwerk op. Mooie bijkomstigheid: het is een stuk goedkoper (soms gratis!) dan wanneer je grof geld betaald voor advertenties om je doelgroep te bereiken.

Verkopen of leads generen

E-mailadressen verkrijg je niet alleen wanneer mensen een aankoop bij je doen. Je kunt ze bijvoorbeeld ook genereren bij winacties of het downloaden van een whitepaper. Mensen die jouw mailings vervolgens ontvangen kunnen na het lezen iets bij je kopen of contact opnemen.

Awareness creëren

Tegenwoordig worden we overspoeld door een enorme berg aan informatie die ons bereikt via verschillende kanalen. Denk bijvoorbeeld aan berichten op social media, in de krant, op tv en online advertenties. Het is een uitdaging om op te vallen tussen alle berichten die voorbij komen. Door regelmatig een nieuwsbrief te versturen zorg je dat mensen je herkennen en even bewust aandacht voor je hebben. Hebben ze in de toekomst iets nodig wat jij aanbiedt, dan is de kans groter dat jij ‘top of mind’ bent. Ze denken in dat geval als eerste aan jou.

Imago verbeteren

Nieuwsbrieven kun je voorzien van waardevolle content, bijvoorbeeld door blogs te schrijven die relevant zijn voor de doelgroep die je wilt bereiken. Hiermee profileer je jezelf als expert binnen jouw vakgebied. Het positieve beeld dat (potentiële) klanten van je hebben kan vervolgens overslaan op je imago. Op die manier kun je een bepaald imago creëren.

Conclusie: nieuwsbrieven werken

Na het lezen van dit artikel hopen we dat je nieuwsbrieven niet langer ziet als iets ouderwets. Ze passen namelijk wel degelijk in een moderne online marketing mix en kunnen positief effecten hebben. Maar alleen als een nieuwsbrief iets brengt wat lezers kunnen waarderen. Uit het eerdergenoemde onderzoek blijkt namelijk ook dat mensen zich uitschrijven als mailings te vaak worden gestuurd of wanneer ze oninteressante content bevatten. Dus: ga aan de slag met je nieuwsbrief en zorg dat lezers iets hebben om naar uit te kijken. Hoe je dat doet? Dat lees je volgende week in deel 2 van deze blog.

 

Over de schrijver: Sabina Rekers

Sabina Rekers is Online Marketing Copywriter bij Online Marketing Bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency