Micro conversies wat zijn het en waarom heb je ze nodig

Als webshop wil je omzet maken door zoveel mogelijk conversies te genereren. Om dit te bevorderen gebruik je tools als Google Analytics om inzicht te krijgen in je kopers. Zo weet je precies via welk kanaal ze op jouw website zijn gekomen en kan je daar meer in investeren. Toch geeft dit niet het volledige plaatje. Een bezoeker die geen aankoop heeft gedaan, heeft zich wellicht aangemeld voor de nieuwsbrief. Waardevol om te weten, dus goed om te meten.

Acties zoals een inschrijving voor de nieuwsbrief worden micro conversies genoemd. In dit artikel vertel ik je over micro conversies. Welke micro conversies kun je meten? En waarom moet je je eigenlijk hiermee bezighouden? In het volgende artikel leg ik je uit hoe je micro conversies op jouw website kan meten.

Micro en Macro conversies

Websites hebben 2 soorten conversies die je kunt meten: macro conversies en micro conversies.

Marco conversies

Bijna alle websites meten macro conversies. Dit is hetgeen je wil dat bezoekers op jouw website komen doen; de belangrijkste actie. Voor webshops zijn sales de macro conversies. Voor andere websites kan het invullen van een contactformulier of het telefonisch contact opnemen de macro conversie zijn.

Micro conversies

Dit zijn acties die waardevol zijn om te weten. Ze zijn minder belangrijk dan de macro conversies, maar geven wel belangrijke inzichten. Er zijn 2 soorten  micro conversies:

Voortgangsmijlpalen. Dit zijn mijlpalen in de voortgang van het plaatsen van bijvoorbeeld een bestelling. Denk hierbij aan het plaatsen van een product in de winkelwagen. Dit type micro conversie geeft inzicht in de stappen die geoptimaliseerd moeten worden om zo meer macro conversies te genereren.

Secundaire acties. Deze acties zijn niet direct onderdeel van een macro conversie. Het zijn acties die op zichzelf waardevol zijn. Het geeft aan dat een bezoeker in de toekomst mogelijk converteert naar een macro conversie. Een voorbeeld hiervan is een nieuwsbrief inschrijving.

Voorbeelden van micro conversies

Er zijn veel micro conversies die een website kan meten. Ik heb er al een aantal genoemd, hieronder vind je er nog meer. Denk na welke voor jou relevant zijn om te meten.

Voortgangsmijlpalen

  1. Productpagina bekijken
  2. Productcategorie pagina bekijken
  3. Subcategorie pagina bekijken
  4. Zoekopdracht doen op de website
  5. Product toevoegen  aan winkelwagen
  6. Winkelwagen pagina bekijken
  7. Account aanmaken
  8. Checkout pagina  bekijken
  9. Start van het invullen van een formulier of het invullen van adresgegevens
  10. Doorklikken naar de betaalomgeving
  11. Bezoek aan contactpagina

Secundaire acties

  1. Aanmelden voor de nieuwsbrief
  2. Whitepaper, eBook of checklist downloaden
  3. Bekijken van een video
  4. Product delen
  5. Achterlaten van een reactie op een blog
  6. Productreview achterlaten
  7. Producten vergelijken

Waarom micro conversies meten

Je weet nu het verschil tussen micro en macro conversies en wat voor soorten micro conversies er zijn. Maar waarom moet jij je bezighouden met micro conversies? De meeste leveren je niet direct geld op, dus waarom zou je hier je kostbare tijd in steken? Nou, om een aantal redenen. Je kunt namelijk

Je funnel optimaliseren
Zonder micro conversies weet je alleen hoeveel mensen in je funnel zijn gegaan (aantal bezoekers), en hoeveel daar succesvol uit zijn gekomen (aantal transacties). Door voortgangsmijlpalen te meten, meet je de hele funnel door. Je krijgt zo inzicht in de mate van uitval bij iedere stap. Als je bijvoorbeeld ziet dat veel bezoekers bij de checkout pagina de website verlaten, dan weet je dat je de checkout pagina moet verbeteren. Na het maken van deze aanpassingen kun je middels deze micro conversies bijhouden of de mate van uitval daadwerkelijkminder is geworden.

Remarketing targeting specifieker maken
Met remarketing kun je mensen die jouw website hebben bezocht opnieuw bereiken met advertenties. Je kunt alle bezoekers dezelfde banner tonen, maar met micro conversies kun je veel verder gaan. Je kunt bijvoorbeeld mensen bereiken die de winkelwagen pagina hebben bezocht, maar geen aankoop hebben gedaan. Omdat deze bezoekers waardevoller zijn dan de gemiddelde websitebezoekers, kan je een hoger bod uitbrengen voor deze doelgroep.

Het gedrag van je bezoekers beter begrijpen
Omdat een bezoeker geen transactie heeft gedaan, betekent dat niet dat hij niets heeft gedaan op de website. Een Google Ads campagne die  geen transacties genereert, is niet per definitie weggegooid geld. Wellicht dat er veel micro conversies gegenereerd worden. Zo weet je aan welke knoppen je moet draaien om hierop te sturen.

Trends in conversies beter herkennen
Websites met weinig verkeer genereren vaak weinig macro conversies. Omdat zij moeten werken met een klein aantal van dit soort conversies, is het lastig om patronen te herkennen. Een piek in het aantal transacties kan veroorzaakt worden door een plotselinge groei in vraag, maar het kan net zo goed te maken hebben met toeval. Worden er micro conversies gebruikt, dan kan het de website niet enkele, maar tientallen conversies genereert. Dit maakt de data betrouwbaarder.

Google Ads beter beoordelen
Voor websites die advertenties hebben lopen via Google Ads, helpen micro conversies om inzicht te geven in welke zoekwoorden werken en welke niet. Genereert een Google Ads campagne slechts enkele conversies, dan is het moeilijk om hierop te sturen. Zijn er tientallen conversies, dan wordt het veel sneller duidelijk welke zoekwoorden geen relevant verkeer opleveren en gepauzeerd kunnen worden.

Meer en betere A/B tests doen
Wil jij een A/B test uitvoeren? Het zal je verbazen hoeveel conversies je nodig hebt om een uitkomst te krijgen die statistisch significant is. Zelfs als jouw website tientallen of honderden conversies per maand heeft, kan het lang duren voordat je zeker weet welke variant beter is. Zoals eerder genoemd, kun je micro conversies inzetten om meer conversies te meten en zo eerder resultaten te halen uit je A/B tests. Op die manier kun je ook weer aan de volgende test beginnen.

Breng jouw micro conversies in kaart!

Voor webshops zijn er vaak voortgangsmijlpalen om te meten. Genereert jouw website leads, dan wil je waarschijnlijk weten hoeveel bezoekers jouw contactpagina heeft en hoeveel er zijn begonnen aan het invullen van het formulier. Bekijk welke micro conversies bij jouw situatie passen en hoe je ze wil gebruiken.

In mijn volgende artikel lees je hoe je deze micro conversies kunt gaan meten in Google Analytics door gebruik te maken van Google Tag Manager.

 

Over de schrijver: Kevin Brinkman

is Google AdWords Certified SEA consultant bij Stramark. Interesses: AdWords | Linkbuilding | Code | Social remarketing | Google shopping.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency