Manieren om de effectiviteit van je Linkbuilding Campagne te verhogen

Wanneer iemand praat over SEO gaat het al snel over linkbuilding. Jaar op jaar blijkt dat linkbuilding de belangrijkste factor is in het bepalen van de Google zoekresultaten. Het is dus belangrijk om je als bedrijf, als je bezig bent met online marketing, je te focussen op goede linkbuilding. SEO en SEA werken nu eenmaal tot op zekere hoogte. De websites die daadwerkelijk op nummer 1 staan in de organische zoekresultaten van Google zijn daar gekomen door linkbuilding. De kans is namelijk groot dat deze websites kwalitatieve links hebben van andere sites die naar hun toe linken. Denk hierbij aan grote sites als forbes.com, theguardian.co.uk of nos.nl. Deze sites hebben een enorme autoriteit op Google en doordat jij een linkje van hun ontvangt ontstijg jij jouw concurrentie! Linkbuilding blijft voor veel bedrijven echter een grijs gebied. Mede door het ontbreken van kennis maar ook door tijdsgebrek. Een duidelijke linkbuildingstrategie ontwikkelen en uitvoeren is voor veel bedrijven dan ook lastig.

Een logische vraag die nu in je opkomt is; hoe kan ik linkbuilding beter en effectiever uitvoeren? Wij noemen hier vijf manieren die jou op weg kunnen helpen om de effectiviteit van linkbuilding te verhogen!

1. Zorg dat je links van zoveel mogelijk verschillende websites komen.

Dit is de belangrijkste tip die je moet onthouden wanneer het gaat over linkbuilding. Hiervoor maken we even een link met de echte wereld. Als ik jou vertel dat een bepaalde loodgieter heel erg goed is dan is dat als het ware een verwijzing of een ‘link’ naar die loodgieter. Als ik jou een tweede keer verwijs naar deze loodgieter is dit echter minder waard omdat je de loodgieter al kent dus het levert jou niets nieuws op. Dit klinkt wellicht logisch maar het blijft belangrijk om dit duidelijk te maken.

Op het internet werkt dit namelijk precies zo. Wanneer jij een link krijgt van een site krijg je automatisch waarde van die site overgedragen. Op het moment dat jij een tweede link van deze site krijgt is deze automatisch minder waard dan de eerste omdat deze van hetzelfde domein komt. Dit is natuurlijk ook een manier van Google om spam tegen te gaan. Het is dus beter om minder links te hebben van verschillende domeinen dan heel veel links van eenzelfde domein.

2. Ga voor virale content.

Virale content kan een geweldig effect op de ranking van je website hebben. Als iets viraal gaat betekent dat dat een stuk content op een enorme schaal wordt bekeken en gedeeld. Het is natuurlijk geweldig voor jouw website als je dit voor elkaar krijgt. Dit klinkt erg makkelijk maar in de praktijk is dit enorm moeilijk. Echter is het de moeite wel waard om hier energie in te steken. Stel je namelijk voor dat jij een simpele webshop hebt die kleding verkoopt en hetzelfde scoort als 10 andere webshops. Jij hebt echter een ludiek filmpje gemaakt dat miljoenen keren gedeeld en bekeken is. Jij scoort op deze manier een aantal honderd backlinks waaronder een aantal van sites met een hoge autoriteit. Zo kom jij op nummer 1 in de Google rankings en win jij het van de andere webshops. Zoals gezegd is het lastig om virale content te creëren. Je hebt hier vaak een marketingteam voor nodig dat hier fulltime mee bezig is

 

 3. Zorg ervoor dat je zoekwoorden optimaal zijn.

Ook bij linkbuilding is het optimaliseren van je anchor teksten dus van belang. Door je links te focussen op de juiste zoekwoorden zullen je links nog meer waarde creëren voor de zoekwoorden die voor jou site belangrijk zijn.

Het is als website belangrijk om te weten op welke zoekwoorden jij je moet focussen. Stel jezelf de volgende vraag: Welke woorden typt je doelgroep in als ze bezig zijn met het zoeken in Google? Hierna is het zaak om te controleren of je gedachte hiervan wel klopt. Wat is het maandelijkse zoekvolume op deze woorden en zijn er geen betere woorden waar ik mij op kan focussen? Zodra je je zoekwoorden hebt geoptimaliseerd voor het Google algoritme zal je merken dat je vindbaarheid verbeterd wordt.

 4. Zoek uit waar je concurrentie haar links vandaan haalt.

Het is altijd goed om te kijken waar je concurrentie mee bezig is. Dit is niet anders wanneer we het hebben over linkbuilding. Waar haalt je concurrentie linkjes vandaan? Met wie hebben zij hier contact over? Zijn dit wel goede plaatsen om links vandaan te halen? Dit zijn vragen die je jezelf kan stellen met betrekking tot je concurrentie. Er zijn genoeg programma’s die dit proces van linkjes vinden heel gemakkelijk maken. MajesticSEO is wellicht de bekendste site om links te checken die een website heeft. Het is gratis te gebruiken maar je kunt ook een maandelijkse fee betalen voor meer opties. Belangrijk om te onthouden is dat je het liefst kwalitatieve links hebt die als organisch worden gezien door Google. Je gaat dus niet elke link die je concurrent heeft blind overnemen omdat sommige van deze links simpelweg niet waardevol zijn. Weet je niet wanneer een link waardevol is? Schakel een Expert in om dit en andere online marketingzaken met je te bespreken.

 5. Huur een linkbuildexpert in.

Ga voor jezelf na of je wilt werken met een expert. Een expert kan het werk van linkbuilding uit handen nemen en doet het waarschijnlijk beter dan jij het zult doen. De expert gaat namelijk direct aan de slag en weet precies wat hij of zij moet doen om kwalitatieve backlinks te verkrijgen voor jouw website. Jij houdt anderzijds meer tijd over voor je eigen taken. Je betaalt hier uiteraard wel een vergoeding voor. Of je dit ervoor overhebt is afhankelijk van de grootte van je bedrijf. Het is vooral aantrekkelijk voor ondernemers die geen tijd hebben om de werkzaamheden zelf uit te voeren en hun energie liever in andere zaken willen steken. Vaak betaal je een maandelijkse vergoeding voor de werkzaamheden. Dit is ook het geval bij ons bureau.

Wil jij linkbuilding uitbesteden of wil je vrijblijvend advies? Neem dan contact met ons op via onze Contactpagina.

Over de schrijver: Miguel Muñoz Alvarez

Online Marketing Consultant | Interesses: Online beveiliging \ Privacy \ SEO \ SEA.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency