Inbound marketing is dé manier om je doelgroep te verleiden door inzet van de juiste content. De eerste stap is je doelgroep bekend maken met jouw expertise. Dit kun je doen door content aan te bieden die relevant is voor jouw doelgroep. Omdat je inspeelt op hun behoeftes raken zij geïnteresseerd in jouw product of dienst. Je warmt deze leads verder op door ze op het juiste moment de juiste content te sturen. Hierdoor raakt jouw potentiële klant overtuigd van jouw toegevoegde waarde, zodat hij er zelf voor zorgt dat hij klant van jou gaat worden. Dat is de kracht van inbound marketing. Ben je benieuwd hoe inbound marketing voor jouw business kan werken? Lees dan snel verder.
Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is een marketingvorm waarbij verschillende online marketingtechnieken worden gecombineerd die allemaal hetzelfde doel nastreven: potentiële klanten op het juiste moment relevante content aanbieden om ze uiteindelijk te converteren naar klanten. Hierbij worden content marketing, zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), e-mailmarketing en social media marketing ingezet.
Ga je aan de slag met inbound marketing, dan stel je de potentiële klant centraal en ben je klantvriendelijk bezig. Wanneer je prospects informatie kunt bieden op het moment dat zij naar antwoorden of oplossingen zoeken ben je geen dwingende verkoper, maar zien zij jou als adviseur. Verkopen gaat op die manier een stuk gemakkelijker.
Hoe werkt inbound marketing?
Wat centraal staat bij deze vorm van marketing in de aankoopreis van de potentiële klant. Het doel is om in iedere fase van de reis de juiste content te bieden. Wanneer een inbound marketing bureau voor je aan de slag gaat, wordt eerst de route uitgestippeld die jouw specifieke doelgroep aflegt. De reis begint doorgaans op Google of sociale media. Via blogs, webpagina’s en kennisdocumenten (whitepapers/e-books) verandert de prospect in een hot lead die uiteindelijk opgevolgd kan worden. Met een telefoontje bijvoorbeeld.
Hoe inbound marketing werkt kunnen we uitleggen aan de hand van de 4 fases van het ACCD-model (HubSpot). Ter verduidelijking geven we bij iedere fase een concreet voorbeeld.
1. Attract
Bij inbound marketing begin je met het aanbieden van de juiste content, op de juiste plaats en het goede moment. Zo trek je de aandacht van je doelgroep. Door buyer personas op te stellen krijg je meer inzicht in je specifieke doelgroep. Hoe beter je je content hierop afstemt, hoe meer interesse je wekt en hoe groter de kans is dat zij converteren in de volgende fase. Publiceer bijvoorbeeld blogs op je eigen website die SEO geoptimaliseerd zijn, en verspreid deze via social media en andere online kanalen. Zo word je in Google door de juiste mensen gevonden.
Voorbeeld: Kim heeft een eigen webshop en ziet dat ze, in tegenstelling tot haar concurrenten, weinig aan content marketing doet. Ze wil hiermee aan de slag, maar heeft geen idee waar ze moet beginnen. Daarom typt ze in Google in ‘content marketing plan’. Ze klikt op een blogartikel dat haar interessant lijkt: “Content Marketing Plan in 7 eenvoudige stappen”. Vervolgens komt ze op de website van een inbound marketingbureau in Amsterdam.
2. Convert
Als je eenmaal bezoekers hebt wil je die converteren naar leads. Dit doe je door gegevens van ze te vragen in ruil voor een whitepaper, e-book, handleiding of iets anders waardevols. Gebruik een call-to-action om bezoekers aan te sporen hun gegevens achter te laten, bijvoorbeeld een button onderaan je blog. Stuur hen door naar een landingspagina waarop ze een eenvoudig formulier kunnen invullen.
Voorbeeld: De blog biedt Kim informatie over hoe ze een eenvoudig content marketing plan kan opstellen. Onderaan de blog ziet ze een call-to-action button waarmee ze een handleiding kan downloaden voor een uitgebreid content plan. Dat vindt Kim interessant. Ze klikt op de button, vult haar e-mailadres in op de volgende landingspagina en ontvangt de handleiding direct in haar mailbox.
3. Close
In deze fase bouw je een relatie op met je leads om hen warm te maken, zodat ze overgaan tot aankoop. Dit kun je doen met doelgerichte en persoonlijke e-mails waarin relevante informatie staat waar zij eerder naar op zoek waren. Hiermee wek je vertrouwen op en creëer je een sterke band met de hot lead. Dit proces kun je (gedeeltelijk) automatiseren met behulp van marketing automation software. Vooral wanneer je grote volumes hebt is een dergelijke tool zeer efficiënt.
Voorbeeld: In de weken na haar inschrijving ontvangt Kim verschillende mails van het inbound marketing bureau met daarin links naar andere relevante artikelen. Deze helpen haar nog betere content te maken. Inmiddels weet Kim veel van content marketing, maar toch is nog niet alles duidelijk. De artikelen bevatten calls-to-action zodat ze contact op kan nemen met het bureau als ze advies nodig heeft. Dat lijkt haar een goed idee. Ze klikt op de button en laat haar gegevens achter op het contactformulier zodat ze telefonisch contact met haar kunnen opnemen. De volgende dag wordt ze gebeld door het bureau en uitgenodigd om samen te sparren over haar content plan.
4. Delight
De laatste fase is erg belangrijk. Wanneer iemand een aankoop bij je doet kun je hem of haar niet zomaar verwaarlozen. Je houdt de relatie in stand met je klanten zodat ze uit zichzelf jouw product/dienst promoten bij anderen. Luister naar hun opmerkingen, klachten en vragen via sociale media of Google reviews en neem contact met ze op. Houd hen bovendien op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen door bijvoorbeeld relevante artikelen te sturen via een maandelijkse nieuwsbrief.
Voorbeeld: Na de inspirerende sparringsessie spreekt Kim af dat het inbound marketing bureau voor haar content gaat produceren, zodat zij zich kan focussen op haar eigen taken. Na een maand wordt haar gevraagd een Google review achter te laten. Kim deelt haar positieve ervaring met het bureau en bedankt hen voor de fijne samenwerking. Toevallig kent ze andere ondernemers die ook wel hulp kunnen gebruiken bij het opzetten van een strategische content strategie. Op een borrel vertelt ze hen over haar positieve ervaringen en spoort aan om contact op te nemen.
Inbound vs. outbound marketing
Met inbound marketing converteer je leads gemakkelijker naar klanten dan wanneer je traditionele marketingtechnieken (outbound marketing) gebruikt. Dat komt doordat de rolverdeling anders is tussen de zender en ontvanger van de boodschap. We leggen hieronder helder uit hoe het zit.
Outbound marketing
Bij traditionele marketing wordt vaak gebruik gemaakt van ‘outbound’ marketingtechnieken. Denk aan advertenties in vakbladen, telefonische verkoopgesprekken, tv-spotjes, opvallende banners op een website of direct mail. Het idee hierachter is om cold leads te blijven benaderen totdat zij overgaan tot aanschaf van een product of dienst. Voor veel mensen is deze vorm van marketing vervelend omdat ze het niet uit kunnen zetten, er niet om gevraagd hebben of niet zelf naar hebben gezocht. Je moet bijvoorbeeld eerst een reclame afkijken voordat een YouTube filmpje begint, en de banners over de schoenen die je graag wilt hebben komen ongevraagd prominent in beeld.
Inbound marketing
Inbound marketing werkt anders. Bij deze vorm van marketing komt het initiatief vanuit de doelgroep. In plaats van een koude en onpersoonlijke benadering, gaan mensen zelf op zoek naar jouw informatie. Vervolgens wachten bedrijven tot de doelgroep zelf in actie komt. Dat gaat als volgt: Inbound marketing bureaus maken bedrijven online vindbaar en bouwen een goede reputatie op door content te maken (bijv. blog artikelen) die geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Deze worden ook verspreid via sociale media. Prospects lezen dit en constateren dat het bedrijf hun probleem snapt en een passende oplossing heeft. Inbound marketing kun je zien als een magneet. Wanneer men in de toekomst een dergelijke oplossing nodig heeft schakelen ze zelf het bedrijf in. Hier komt dus geen outbound verkoopafdeling aan te pas. Bovendien zijn de resultaten goed te meten. Inbound sales geeft zo veel meer waardevolle informatie.
De kracht van content marketing
We kunnen dus concluderen dat content een belangrijk onderdeel vormt in iedere fase van de klantreis. Doordat het een centrale rol inneemt kan content marketing gezien worden als de motor achter inbound marketing. De kunst is om de juiste content te creëren, en de juiste set van marketing tactieken te vinden die ervoor zorgen dat jouw content op het juiste moment bij jouw doelgroep terecht komt. Kwalitatieve content betekent: content die antwoord geeft op hun vragen of problemen. Dit werkt vervolgens als een magneet. Wanneer informatie nuttig is zijn potentiële klanten er ontvankelijk voor en zullen ze geïnteresseerd raken in jouw merk. Daarnaast moet content SEO geoptimaliseerd zijn, anders wordt je bedrijf niet gevonden. Dat vraagt bijvoorbeeld om goede SEO copywriting. Is schrijven niet jouw ding, maar wil je er wel het meeste uithalen? De experts van Stramark weten precies hoe ze teksten moeten schrijven die passen bij jouw bedrijf.
Inbound marketing uitbesteden
Naast content zijn zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), e-mailmarketing, social media marketing en jouw website belangrijke factoren binnen je inbound marketing strategie. Het gaat om het vinden van de juiste combinatie van kanalen. Op termijn ontstaat er dan een geoliede machine waarmee je een stroom van leads op gang kunt brengen. Om het succesvol in te zetten moet je specialistische kennis hebben op alle vlakken. Bovendien is het een tijdrovende klus. Gelukkig kunnen de inbound marketing consultants van Stramark je helpen. Op basis van gedegen inbound marketing advies bedenken ze samen met jou een doeltreffende strategie. Ons team van gedreven specialisten gaat daarna graag aan de slag om voor jou hot leads binnen te hengelen, zodat jij je deals kunt sluiten.
Benieuwd hoe we jouw doelgroep kunnen verleiden? Of wil je weten wat inbound marketing uitbesteden inhoudt? Neem dan contact op met inbound marketing bureau Stramark in Amsterdam.
Reacties