Effecten van overgang van HTTP naar HTTPS

Sinds een paar maanden heeft Google aangegeven dat “sommige” websites een “heel kleine” boost in hun SEO ranking kunnen krijgen als ze over stappen van HTTP naar HTTPS. Het HTTPS protocol biedt extra veiligheid door versleuteling van gegevens. Gebruikers weten (vrij) zeker dat ze daadwerkelijk de website bekijken welke aangegeven wordt in de bovenste balk van de browser.

Dit ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Het HTTPS protocol komt met een certificaat welke groen oplicht in de browser. Wij vinden dat dus mooi :-)

Feitelijk is de ranking boost alleen bedoeld voor websites en webshops die hun gebruikers extra zekerheid en veiligheid willen bieden. Dit kan prettig zijn in het geval van creditcard gegevens en andere persoonsgegevens waarbij de eindgebruiker liever niet wil dat iemand anders meekijkt of zelfs gegevens verandert. Het kan ook prettig zijn voor diensten zoals Facebook, e-mail en Cloud-diensten en opslag.

Deze mededeling is natuurlijk koren op de molen van allerhande SEO Consultants en Adviseurs om dit nu aan alle klanten te adviseren. Gewoon op basis van het feit dat Google er wat over zegt. Voor de meeste websites valt het effect van overstappen van HTTP naar HTTPS te verwaarlozen. Veel websites kunnen nog voldoende optimaliseren binnen de 200+ Google SEO ranking factoren waar men veel meer effect mee zal behalen dan de relatief ingewikkelde technische overstap naar https.

Besluit je om wel over te stappen van HTTP naar HTTPS? Zorg dan er wel voor dat je alles goed doet wat daarbij komt kijken! Anders zal je eerder negatieve effecten dan positieve effecten zien.

HTTPS overstap checklist:

  • Het juiste certificaat uitzoeken.
  • Op de juiste manier aanvragen
  • Interne links voorzien van HTTPS
  • Alle pages op correcte wijze redirecten (dit is voor veel mensen/webbouwers op zich al een enorme klus)
  • Webmastertools opnieuw inregelen
  • Robots.txt bijwerken
  • Sitemaps opnieuw maken en indienen
  • Google Analytics bijwerken
  • Setup van het certificaat op de server technisch goed begeleiden.
  • Website klaarmaken, plugins testen, analytics programma’s controleren en omzetten naar HTTPS versie
  • en alles, en dan bedoel ik alles testen en controleren

En dan is natuurlijk de vraag:

Wat is de impact op de overstap van HTTP naar HTTPS voor SEO?

Het effect is miniem. Stramark heeft haar website op 13 augustus overgezet van HTTP naar HTTPS. Sindsdien houden we de rankings van een groot aantal keywords goed in de gaten. De rankings vallen niet mee maar ook niet tegen. De verschillen zijn moeizaam tot niet op te merken. Zeker de belangrijke posities hebben vrijwel geen verschil laten zien. Nu zijn we ook geen website welke echt in aanmerking zou komen voor een SEO boost(je). (wij vragen niet om creditcard gegevens of hebben geen inlog omgeving)

Andere SEO bloggers waarschuwen voor een drop na de overgang, ze waarschuwen dat je daar rekening mee moet houden. Het is immers een significant verschil. Het veranderen van HTTP naar HTTPS is feitelijk een compleet nieuwe URL. Bij een website die zo onder controle is (en zeer actief is begeleid bij de overgang) als die van Stramark (in WordPress) hebben we geen negatieve effecten gezien.

Er zijn een aantal keywords die wel een soort van effect laten zien. Een effect waarbij in de grafiek in ieder geval een verschil lijkt te bestaan. Hieronder een aantal grafieken van keywords waar wij denken dat de overgang naar HTTPS iets heeft gedaan voor de rankings. Soms licht negatief, soms ogenschijnlijk positief.  Je kan de grafieken gebruiken om te zien wat je kan verwachten als je in de overgang naar HTTPS geen fouten maakt of rare dingen doet.

Waar je op moet letten: Kijk rond 13 augustus of de lijn, en de meetpunten veranderen. (van driehoekjes naar rondjes) Dat is het moment waarop Google de oude http versie heeft vervangen door de nieuwe.

Overstap van HTTP naar HTTPS op 13 augustus

http-https-seo-effect-seo-keyword SEO keyword: Het keyword “SEO” lijkt te dalen vlak voor de overgang. Na de overgang is de page opeens weer terug op oude niveau. Dit kan komen puur doordat de page in de ogen van google is gewijzigd.

 

http-https-seo-effect-seo-keyword-conversie-optimalisatie Op het keyword “Conversie optimalisatie” die een dalende trend had lijkt een positieve sprong duidelijk

http-https-seo-effect-seo-keyword-google-marketing Op het keyword “Google marketing” is behalve een korte onderbreking vrij weinig verandering. De rankings lijken gewoon op de periode daarvoor.

http-https-seo-effect-seo-keyword-internet-marketing Het keyword “internet marketing” is ranking technisch altijd wat onrustig. Na initieel lage posities lijkt deze toch weer goed te zijn.

http-https-seo-effect-seo-keyword-website-optimalisatie Het keyword “website optimalisatie” lijkt een positief effect te hebben van de HTTP naar HTTPS overgang. De resultaten zijn veel minder beweeglijk en een aantal posities hoger dan voor de overgang.

 

http-https-seo-effect-seo-keyword-zoekmachine-adverteren Het keyword “zoekmachine adverteren” lijkt ook een positief resultaat van HTTP naar HTTPS te ontvangen.

 

Wat zijn jou ervaringen met de overgang van HTTP naar HTTPS?

Over de schrijver: Wouter Blom

Online/SEO/SEA/business/strategie Consultant – Eigenaar Stramark - Focus op Resultaat Online voor groeibedrijven en scale up's | Google Partner | GTD, SEM, SEA, SEO, Google Ads, Facebook, Linkedin, Twitter, Display, Remarketing & More.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency