“Vroeger”, dus meer dan een week geleden wat het mogelijk door middel van private browsing om op een onafhankelijke manier te zoeken in google. Door middel van CTRL-Shift-P (firefox) of CTRL SHIFT N (google chrome) kon je altijd de zoekresultaten zien zonder dat ze waren beinvloed door persoonlijke factoren. Iedereen in nederland was in staat om naar de zelfde zoekmachine resultaten te kijken.
Pas als je zocht op “zoekmachine marketing AMSTERDAM” kreeg je specifiek de resultaten voor een plaats. vaak aangevuld met een google maps resultaat.
Vanaf deze week past google het zoekresultaat aan op basis waarvan het denkt dat je zit. Dit kan je wel zelf aanpassen bij de opties, maar het is wel een duidelijke verandering.
Stel we kijken naar nieuwbouwwijzer.nl
Als je vorige week zocht op “nieuwbouw” kwamen het resultaat www.nieuwbouwwijzer.nl op plek 3 of 4.
Tegenwoordig als je zoekt op “nieuwbouw” neemt google je (vermoede) locatie mee en kom het resultaat www.nieuwbouwwijzer.nl/amsterdam/ op plek 5
Op zich is dit natuurlijk logisch, als je geen specifieke plaats aangeeft kan google er best vanuit gaan dat je lokaal op zoek bent naar een product of dienst.
Wat wel appart is, is dat google van mening is dat startpagina.nl hoger van kwaliteit is dan nieuwbouwwijzer. Dit is erg vreemd. Zeker omdat startpagina niet specifiek een pagina heeft voor Amsterdam en dat dus alle links van nederland op die ene pagina staat. Verder was het hiervoor ook nooit zo. Vreemd dus.
Het is mogelijk om de locatie positie te wijzigen in het venster. Hierdoor is het verschil goed te zien. Uit verder onderzoek blijkt dat de positie van nieuwbouwwijzer vaak plek 5 is. Echter indien bij locatie een plaats wordt ingevuld welke NIET de gespecificeerde pagina geeft, zakt nieuwbouwwijzer naar een lagere positie.
Hiervoor zijn 2 verklaringen: google heeft de locatie positie algoritme nog niet overal goed uitgerold. of het algoritme beoordeeld nieuwbouwwijzer niet altijd even positief.
Opmerkelijk is overigens dat de collega nieuwbouw websites minder impact blijken te hebben van het algoritme. Zij worden maar zelden getoond met de plaatsnaam in de URL.
Voor SEO bedrijven zal deze wijziging vermoedelijk beteken dat ze iets meer moeten uitleggen aan hun klanten en op een andere manier hun rankings moeten gaan bijhouden.
Bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van de nieuwe ranking functionaliteit van google webmastertools.
Andere mensen nog positieve en negatieve ervaringen met de nieuwe functionaliteit?
Reacties