Google AMP het nieuwe gouden ei

Is Google AMP waardevol voor jouw bedrijf?

Het is als eerst belangrijk om te weten of het (nu) zinvol is om tijd te steken in Google AMP. Voor wie heeft Google dit heeft ontwikkelt en waarom? Primair is de tool in het leven geroepen om nieuwsartikelen snel te laten ranken. Nieuws is snel oud, en door deze tool worden deze items daarom breed uitgelicht in de zoekresultaten middels de zogeheten Google AMP resultaten. Nog een aandachtspunt is dat deze resultaten alleen op mobiel worden weergegeven.

Hieronder een voorbeeld van Google AMP resultaten op de zoekterm Kim Kardashian:

Google AMP SERP

Ook als je website geen sterke SEO positie heeft kunnen nieuw geplaatste items op deze manier snel ranken en zo toch een breed publiek bereiken.

Google hecht blijkbaar waarde aan actuele nieuwsitems, dus indien je als bedrijf niet op dagelijkse basisartikelen schrijft heeft het weinig zin om hierop de focus te leggen. De pagina’s worden compleet gestript tot statische basis HTML. Op moment dat je dus bezoekers wilt converteren zal de focus puur op content moeten liggen. Call to actions, pop-ups en formulieren werken niet met AMP. Het is wel een overweging waard om puur met scherpe en motiverende content bezoekers aan te sporen om jouw volledige website te bezoeken.

Google AMP WordPress plug-ins

Inmiddels is er een breed aanbod van plug-ins die AMP binnen WordPress mogelijk maken. De meest gedownloade is de plug-in van Automaticc (founders van o.a. WordPress) Met 60.000+ actieve installaties scoren ze ruim boven die plug-in van Pagefrog 10.000+ en Yoast 9000+  Het zijn verder vaak vrij simpele plug-ins die aan elke URL van berichten de /amp toevoegen. (LET OP! Normale pagina’s worden niet ge-ampt)

De meeste plug-ins hebben verder geen functionaliteiten gericht op styling etc. Al zien we wel meer ontwikkelingen op dit vlak in de diverse plug-ins. Eerder waren er nog problemen met de tracking van de AMP pagina’s in Analytics maar deze zijn verholpen door Yoast. Ze hebben 2 plug-ins met elkaar geïntegreerd waardoor tracking wel mogelijk is. Het gaat hier om de combinatie van Monster Insights (voorheen Google Analytics by Yoast) en Glue for Yoast SEO & AMP.

Bovendien hebben ze na veel testen een aantal bugs verholpen waardoor deze toepassing na ons onderzoek de voorkeur heeft. Vanuit SEO oogpunt hebben zij als enige hier wel rekening mee gehouden.

Hoe word je een Google AMP “top story”?

Met de plugin installeren alleen kom je er niet. Zoals bij elk aspect in SEO prefereert Google altijd de meest relevante post die volgens de Google guidelines is gepubliceerd. Erg belangrijk met oog op Google AMP pagina’s is microdata. Het markeren van content wordt steeds belangrijker, en het zorgt ervoor dat Google snel kan identificeren om wat voor soort content het gaat. Je dient voor een AMP bericht aan te geven dat het om een artikel, nieuwsartikel, blogpost of video gaat. Ook moet je de headline specificeren, wie de auteur is en wat de publicatiedatum is.

Ook is er altijd sprake van een featured image en het logo die volgens de juiste richtlijnen moeten worden ingediend. Het logo dient altijd in .jpg .png of .gif te zijn. Ook moeten de afmetingen precies 600x60px rectangle zijn. Tot slot moet het logo ook bij voorkeur een witte of lichte achtergrond hebben. Voor het toevoegen van een featured image in de Automaticc plugin is wat aandacht vereist. Meer informatie kan je vinden http://isabelcastillo.com/featured-image-accelerated-mobile Bij de Yoast Glue versie is dit gelukkig geautomatiseerd. Zelfs als je geen featured image wilt voor elke specifieke post kan er een default image worden ingesteld.

Indien je deze richtlijnen volgt, en bovendien waardevolle content schrijft op de SEO manier anno nu heb je grote kans dat jouw bericht in deze resultaten naar voren komen als “Top Story” in Google AMP.

Over de schrijver: Online Marketing Bureau Stramark

Online/SEO/SEA/business/strategie Consultant – Eigenaar Stramark - Focus op Resultaat Online voor grote en kleine merken | Google Premier Partner | GTD, SEM, SEA, SEO, Google Ads, Facebook, Linkedin, X/twitter, Display, Remarketing & More.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency