Hoe kun je beslissingen van mensen beinvloeden met je advertenties

Wie wil dat nou niet? Met je advertentieteksten de beslissingen van mensen beïnvloeden! En toch is het mogelijk. Met de 7 principes van Cialdini in gedachten geven wij jou de beste tips om jouw doelgroep te beïnvloeden en te laten converteren op jouw website.

Voor je verder gaat met lezen adviseren wij je ook onze artikelen te lezen over vaststellen van een doelstelling en doelgroep en over het beslissingsproces van consumenten.

Om overtuigende advertenties te schrijven, behandelen we de 7 principes van Cialdini.  

  1. Consistentie
  2. Wederkerigheid
  3. Sympathie
  4. Sociale bewijskracht
  5. Autoriteit
  6. Schaarste
  7. Eenheid

 

Consistentie

Dit principe richt zicht op vasthouden van de aandacht en stapsgewijs enthousiaster maken van de consument voor je merk/dienst/product. Het richt zich op de behoefte van de mens om consistent te willen zijn in het maken van beslissingen. Hoe vaker iemand al ja op iets heeft gezegd, hoe moeilijker het is om vervolgens nee te zeggen. Door de klant gedurende de klantreis consistent kleine instemmingen te laten doen, ontstaat er een sterkere overtuiging dat de keuze voor jouw merk/dienst/product de juiste is. 

Toepassing: Iemand zoekt naar een specifiek product in Google Search, zoals ‘Crossfit schoenen voor heren’. Bij deze zoekopdracht moet je geen advertentie tonen die alleen benadrukt dat je ‘de beste webshop bent voor sportartikelen’. Laat zien dat je begrijpt wat de consument zoekt door de advertentietekst aan te laten sluiten bij deze zoekopdracht. 

Dit geldt vervolgens ook voor de landingspagina van deze advertentie. Stuur bezoekers niet naar een algemene overzichtspagina waar alle productcategorieën worden getoond. Maar laat ze landen op een pagina die verschillende modellen crossfit schoenen voor heren toont. 

Wederkerigheid

Het gezegde ‘Oogsten wat je zaait’ sluit goed aan bij dit principe. Soms voel je de verplichting om iets terug te moeten doen omdat je iets krijgt van een ander. Waarom denk je dat je als kind dat plakje worst kreeg bij de slager? De slager sloot niet voor niets af met de vraag: “Mag het een onsje meer zijn?”

Door iets weg te geven zal de bezoeker van je website onbewust het gevoel krijgen dat zij iets terug moeten doen. Zo krijgen bezoekers een stimulans om iets terug te doen.

Toepassing: Denk aan Gratis Analyses, Gratis Kennismakingsgesprek, Kortingen, Cadeau bij de eerste aankoop e.d. Laat deze opties ook zien in je advertenties in Google en trek zo de aandacht van de consument. Dit kan ook met een highlight-extensie

Sympathie

Wanneer iemand je sympathiek vind zal diegene sneller kiezen voor jouw merk, product of dienst. Sympathie ontstaat wanneer iemand op ons lijkt (uiterlijk, voorkomen, hobby’s), iemand ons complimenteert of het zelfde doel deelt als ons. Benadruk dit in je communicatie en je boodschap landt een stuk beter. Denk bijvoorbeeld aan je ‘Over ons’ pagina waar werknemers met menselijke kwaliteiten zoals hobby’s e.d. zich voorstellen. 

Toepassing: Gebruik sympathieke foto’s in je advertenties of als beeld-extensies bij je tekstadvertenties. Op deze manier creëer je een sympathieke band met de consument voor ze je website bezoeken. Een andere manier om sympathie te creëren is door humor en actualiteit in je advertenties te gebruiken. Laat zien dat een mens deze advertenties heeft geschreven. Een mens die niet veel verschilt met de klant. 

Sociale bewijskracht 

Hiermee richten we ons op het zogenoemde kuddegedrag. Het gedrag van anderen beïnvloed namelijk sterk het gedrag van onszelf. Online kunnen we hierbij denken aan reviews en beoordelingen van klanten, views van artikelen/video’s of aantal tevreden klanten. 

Since 95 percent of the people are imitators and only 5 percent initiators, people are persuaded more by the actions of others than by the proof we can offer.

– Robert B. Cialdini, Influence: The Psychology of Persuasion

Toepassing: Laat je klanten beoordelingen over je producten/diensten achterlaten op Google. Wanneer je minimaal 100 unieke reviews hebt in de afgelopen 12 maanden, dan zal de gemiddelde review score (als deze boven de 3,5 is) automatisch onder je advertentie komen. Op deze manier kunnen klanten jouw review score zien voor ze op je advertentie klikken. Zie het voorbeeld hieronder.

 

Autoriteit

Wanneer mensen het idee krijgen dat jij expert bent op een bepaald gebied is jouw oordeel over een bepaalde situatie overtuigender. Wanneer bijvoorbeeld een dokter wordt geïnterviewd zal hem vaak gevraagd worden om zijn witte jas te dragen en/of stethoscoop om zijn hals te hangen. Enkel zijn ‘uniform’ maakt al dat wat deze persoon zegt aannemelijker wordt.

Online kan dit bijvoorbeeld bereikt worden door logo’s van keurmerken of testimonia van onderschreven experts over jouw bedrijf op te nemen op je website. 

Toepassing: Verwerk autoriteit gevende woorden en USP’s (Unique Sales Points) in de teksten van je advertenties of gebruik highlight-extensies om extra informatie te geven zoals keurmerken. 

Schaarste

Iedereen kent de Black Friday filmpjes wel van mensen die wild winkels binnenstormen om de laatste mooie deals te bemachtigen. Dit gedrag wordt veroorzaakt door het gevoel van schaarste. 

Online kan dit bijvoorbeeld worden gecreëerd door tijdelijke aanbiedingen te promoten, actueel aantal geïnteresseerde of aantal producten op voorraad te tonen.

Toepassing: Gebruik promotie extensies in je google ads wanneer deze tijdelijk beschikbaar zijn. Probeer ook in je tekst de gebruiker op emotioneel niveau te benaderen. (met bijvoorbeeld hoopvolheid, aanzien, angst of de Fear Of Missing Out)

Eenheid

Ook dit principe rust op het kuddegedrag van mensen. Men ontvangt graag de bevestiging geaccepteerd te worden door anderen. Denk hierbij cultuur, locatie, groepsgevoel en leeftijd. Binnen je website kun je hierop inspelen door onderwerpen te kiezen waar personen zich in herkennen of graag mee identificeren bij jou merk, product of dienst.

Toepassing: Schrijf de teksten van je advertenties ook op een manier waar personen zich in herkennen of graag mee identificeren bij jou merk, product of dienst. Probeer problemen weg te halen door zinnen te gebruiken zoals: ‘’ook last van..’’,”10.000 klanten gingen u voor!” of “Bavaria, voor de echte Brabander”.

 

Wil je nog meer tips over hoe je geweldige ads kan maken in Google Ads? Download dan nu onze Google Ads Whitepaper!

Vraag vrijblijvend de Google Ads whitepaper aan

  • Gratis whitepaper met tips van ervaren Google Ads specialisten
  • Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw advertenties
  • Zie direct verschil in de resultaten van jouw advertenties




  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


 

 

Over de schrijver: Laura Karatzali

Laura is SEA, Social Media en Emailmarketing consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt zij bedrijven hun doelen te bereiken via Google en Social Media Advertenties. Hiernaast heeft Laura ook interesse in content creatie en creatieve vormgeving.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency