Ad Rank blog stramark

Bij het adverteren via Google Ads komt veel kijken en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Wat is nou écht belangrijk? Ik kan je verzekeren dat het cruciaal is om te begrijpen wat Ad Rank is en hoe Ad Rank werkt. Ad Rank is namelijk direct van invloed op de prestaties en de kosten van je campagnes binnen Google Ads. Lees verder om erachter te komen hoe jij jouw Ad Rank kunt verbeteren en voorkom dat je onnodig veel geld uitgeeft. 

Wat is Ad Rank? 

Om te beginnen bij het begin. Wat is Ad Rank nou eigenlijk? Ad Rank, in het Nederlands advertentie rangschikking, is een belangrijke factor in de Google Ads veiling die bepaalt waar een advertentie in de zoekresultaten wordt weergegeven. Voordat we verder ingaan op Ad Rank is het belangrijk om te begrijpen dat Google Ads werkt met een advertentieveiling.

Google Ads veiling

Google’s advertentieveiling vindt plaats bij elke zoekopdracht en bepaalt met de Ad Rank welke advertenties voor die specifieke zoekopdracht worden weergegeven en in welke volgorde. Het proces begint wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert. Het Google Ads-systeem zoekt vervolgens naar advertenties waarvan de zoekwoorden overeenkomen met die zoekopdracht. Vervolgens worden niet-geschikte advertenties genegeerd, zoals advertenties die een ander land targeten. Van de resterende advertenties worden alleen de advertenties weergegeven waarvan de Ad Rank hoog genoeg is. Het is belangrijk om te weten dat het veilingproces voor elke zoekopdracht opnieuw plaatsvindt, en dat de resultaten van elke veiling kunnen verschillen afhankelijk van de concurrentie op dat moment.

Hoe wordt Ad Rank berekend?

Oké je begrijpt nu dat Google Ads werkt met een advertentieveilig en dat Ad Rank een belangrijke factor is die bepaalt waar een advertentie in de zoekresultaten wordt weergegeven. Maar het wordt Ad Rank berekend? De Ad Rank wordt berekend door het vermenigvuldigen van de maximale kosten per klik (CPC) bod en de kwaliteitsscore van de advertentie. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe minder je hoeft te bieden voor dezelfde positie in de zoekresultaten. Onderstaand zie je een voorbeeld van hoe dit er in de praktijk uitziet.

Het is nuttig om te weten dat wanneer je extensies toevoegt aan je advertenties, zoals sitelinks, de verwachte impact hiervan meegenomen wordt in de berekening van je Ad Rank. Dit betekent dat als er twee advertenties deelnemen aan een veiling met hetzelfde bod en dezelfde kwaliteitsscore, de advertentie met de grootste impact van de extensies een hogere positie in de zoekresultaten zal krijgen.

Ad Rank verbeteren

Zoals je net hebt gelezen wordt de Ad Rank bepaald aan de hand van de maximale kosten per klik (CPC) bod en de kwaliteitsscore. Dit zijn de twee factoren die je kunt beïnvloeden om je Ad Rank te verhogen. Logischerwijs verhoog je liever je kwaliteitsscore dan je bod. Je wilt immers het liefst met een zo laag mogelijk bod zo hoog mogelijk ranken. 

De kwaliteitsscore is een cijfer van 1 tot 10 dat aangeeft hoe relevant en waardevol jouw advertentie, zoekwoorden en landingspagina’s zijn voor de zoekopdracht van een gebruiker. Hoe hoger het cijfer, hoe beter. Een lage Ad Rank kan zorgen voor lagere klikfrequenties en hoger kosten per klik. Of kan er zelfs voor zorgen dat jouw advertentie helemaal niet vertoond wordt. 

De kwaliteitsscore wordt door Google berekend op basis van verschillende factoren, namelijk:

  • Ervaring op landingspagina: Hoe relevant en nuttig jouw landingspagina is voor mensen die op jouw advertentie klikken.
  • Advertentie relevantie: Hoe goed jouw advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van een gebruiker.
  • Verwachte klikfrequentie (CTR): De kans dat er op jouw advertentie wordt geklikt als deze wordt weergegeven.

In onze blog: hoe verhoog je de kwaliteitsscore van een zoekwoord in Google Ads leggen wij precies uit hoe je de kwaliteitsscore kunt verhogen. Houd er rekening mee dat de kwaliteitsscore continu verandert en dat het optimaliseren ervan een continue proces is. 

Conclusie

Dus wat is Ad Rank, waarom is het belangrijk en hoe je het kunt verbeteren? Ad Rank is een belangrijke factor in de Google Ads veiling die bepaalt waar een advertentie in de zoekresultaten wordt weergegeven. De Ad Rank wordt berekend door het vermenigvuldigen van de maximale kosten per klik (CPC) bod en de kwaliteitsscore van de advertentie. Door te werken aan verhogen van de kwaliteitsscore van een advertentie kan de Ad Rank verhoogt worden en daarmee de prestaties van de campagne verbeteren en kosten besparen. 

Ben je benieuwd of jouw Google Ads account goed is ingesteld? Vraag dan onze vrijblijvende Google Ads Audit aan! En bekijk ook eens onze whitepaper: Hoe maak je geweldige Ads?

Vraag vrijblijvend de Google Ads whitepaper aan

  • Gratis whitepaper met tips van ervaren Google Ads specialisten
  • Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw advertenties
  • Zie direct verschil in de resultaten van jouw advertenties




  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


 

 

Over de schrijver: Nick van Keulen

Nick is SEA consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt hij bedrijven hun doelen te bereiken via Google Ads. Naast SEA heeft Nick ook interesse in e-commerce en crossmedia.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency