Afgelopen week waren we weer aanwezig tijdens de jaarlijkse Emerce Live-evenementen in de prachtige Beurs van Berlage. Het waren twee dagen boordevol lezingen over de laatste ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en online marketing. Hieronder vind je de recap van onze SEA & Social Media Specialist Carmen Chan.
AI
Artificial Intelligence is de afgelopen tijd dé hot topic in de marketingwereld. ChatGPT (OpenAI) wist in recordtempo 100 miljoen gebruikers te krijgen. Bij de vraag wie er al gebruik maken van AI staken dan ook de meeste aanwezigen hun hand op. Het is dan ook niet verrassend dat veel prangende AI-onderwerpen zijn behandeld tijdens Emerce Live.
Martin van Kranenburg
Gaat AI marketeers vervangen? Neuromarketeer en AI-trainer Martin van Kranenburg stelde dat AI experts niet kan vervangen. Garbage in = garbage out! Goede output begint met beoordelingscriteria en een goede prompt. En je kunt weliswaar content maken met AI, maar je hebt nog steeds experts nodig die de output kunnen beoordelen. Als je weet hoe je AI kunt inzetten, heb je een goede virtuele assistent die je kan helpen in allerlei vakgebieden: SEO, SEA, social media, e-mailmarketing etc. Zo werk je efficiënter en houd je tijd over voor belangrijke, strategische werkzaamheden. En blijf je uiteindelijk dus de concurrent voor.
DDMA
Frank de Vries van DDMA gaf een interessante lezing over de nieuwe wetgeving op het gebied van kunstmatige intelligentie, namelijk de AI Act. Zo zijn verschillende AI-modellen onderhevig aan verschillende regels, afhankelijk van het risico (laag, hoog of beperkt risico). Denk hierbij aan regels over auteursrecht en transparantie over het gebruik van AI.
E-COMMERCE
Shopify
Mel van Lieshout van Shopify vertelde over het belang van ‘unified commerce’ – waar alle kanalen echt op elkaar aansluiten voor een holistische merkbeleving. Dit vergroot de kans op herhaalaankopen met 75% (bron: Accenture) en verlaagt de fullfilmentkosten met 10% (bron: ICC). Denk bij unified commerce aan bijvoorbeeld kortingscodes die zowel online als offline te verzilveren zijn. Of gebruik van Shopify’s datamodel waardoor je een klant ‘herkent’. Zo verwachten Gucci’s klanten dat ze herkend worden wanneer ze een trouwe klant zijn.
Benieuwd welk e-commerceplatform het beste past bij de wensen en ambities van jouw bedrijf/merk? Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies!
COMMUNITY COMMERCE
Kamera Express & Bloomreach
Ben Cornelisse van Kamera Express vertelde over hoe ze positieve bedrijfsresultaten hebben weten te behalen door in te zetten op community commerce met gebruik van Bloomreach. Kamera Express een community opgebouwd, onder andere door te inspireren op social media en door een online academy en workshops op locatie te faciliteren waar fotografen elkaar ook kunnen helpen. Door klanten te blijven betrekken en te inspireren om beter te worden in fotografie, gaan ze nog meer in hun hobby/werk investeren. Dit leidt tot meer conversies en terugkerende klanten.
Benieuwd hoe jij een community kunt opbouwen voor betere bedrijfsresultaten? Neem contact op met ons voor vrijblijvend advies!
SOCIAL MEDIA-MARKETING
Snapchat
Snapchat, dat is toch iets voor tieners? Jacqueline Rutgers van Snapchat ontkrachtte deze misconceptie snel: 50% van de gebruikers is namelijk ouder dan 25 jaar. De Augmented Reality-lenzen van Snapchat zijn creatief in te zetten door merken in uiteenlopende branches. Zo heeft Basic Fit 2,5 jaar play time weten te realiseren door Snapchatters dagelijks uit te dagen met een andere sportoefening. Een goed voorbeeld van hoe je gamification kunt toevoegen aan je marketingstrategie.
Social media wordt vaak gezien als een kanaal voor branding, en niet zozeer voor performance. Kitty Neuhaus-Bakker van Pinterest ontkrachtte deze misconceptie en vertelde over de (advertentie)mogelijkheden en de laatste ontwikkelingen bij deze social media-kanaal.
- Pinterest is een platform dat Search, Social en Commerce combineert. Veel ‘Pinners’ zijn op zoek naar inspiratie. 96% van de zoekopdrachten op Pinterest zijn unbranded.
- Pinterest heeft 518 miljoen actieve gebruikers wereldwijd, en het aantal Pinners is met 12% gestegen in vergelijking met vorig jaar. Hierbij is tweederde van de Pinners vrouw, maar er zijn ook steeds meer mannen die gebruik maken van het platform. Daarnaast weten ook steeds meer Gen Z’ers het platform te vinden. Ook de reiscategorie is in opkomst.
- Het voordeel van Pinterest is dat de advertenties op natuurlijke wijze ‘verweven’ zijn op het platform, waardoor het op native content lijkt en minder storend is voor Pinners. Daarnaast is Pinterest een positief platform dat vooral inspiratie biedt. De positiviteit maakt het uiterst veilig voor merken – gezien mensen dan ook positieve associaties met het adverterende merk krijgen. Pinterest heeft om deze reden wel een streng advertentiebeleid. Ook Pinterest maakt veel gebruik van AI, bijvoorbeeld zodat Pinners relevante content en advertenties zien die écht interessant zijn voor hen. Daarnaast is het mogelijk om een productfoto een mooie achtergrond te geven met generatieve AI.
Albert Heijn & Wehkamp
De social media managers van Albert Heijn en Wehkamp, respectievelijk Karisa Jansen en Christine van Dijken, gaven een interessant inkijkje in hun werk. Zo vertelden ze over hun specifieke strategie per social media-kanaal, hoe ze influencers inzetten en hoe ze hun communities managen. Het zal je niet verbazen: ook giga bedrijven als Albert Heijn en Wehkamp werken nauw samen met bureaus voor hun social media.
Benieuwd welke social media-kanalen interessant zijn voor jouw bedrijf/merk? Of wil je weten wat wij als bureau kunnen betekenen voor jou? Neem vrijblijvend contact op met ons!
Met dank aan Emerce en VIA Nederland voor de organisatie en de sprekers voor de inspirerende lezingen. Wij kijken uit naar de edities volgend jaar.
Reacties