domeinnaam kiezen

Een domeinnaam kiezen is moeilijk. Of je nu een leuke domeinnaam zoekt voor je blog of voor een nieuwe bedrijf; de naam is een weloverwogen keuze die bijdraagt aan het succes van je onderneming. In de zoektocht naar een domeinnaam moet je rekening houden met verschillende zaken. Daarom volgt hieronder een lijst met tips en trucs die het kiezen van een domeinnaam makkelijker, gerichter en beter maakt.

Deze lijst is niet volledig maar helpt je zeker op weg. Aanvullingen zijn uiteraard welkom.

Domein extensie

De extensie die je kiest, hangt samen met je ambities. Ben je er nu al zeker van dat je internationaal wil doorbreken en in verschillende talen je product of dienst wilt aanbieden? Kies dan voor een .com extensie. Blijf je in Nederland? Kies dan voor .nl. Alle andere domein extensies (.nu, .org, .net, .eu) helpen niet om beter te worden in Nederland.

Onthouden

Kies een domeinnaam die je goed kunt onthouden. Eén of twee lettergrepen hebben de voorkeur. Vermijd lastig te spellen woorden en ongebruikelijk lettervolgordes.
Voorbeelden van websites met een gemakkelijk te onthouden naam zijn: bol.comnu.nl

Unieke domeinnaam

Kies een unieke domeinnaam. Dit klinkt logisch, maar unieke en opvallende domeinnamen worden beter onthouden en springen in het oog. Voorbeelden van unieke in het oog springende namen zijn:

Gemakkelijk om te typen

Kies een domeinnaam die gemakkelijk in te typen is. Kortom, een logische volgorde van letters die uiteindelijk een woord vormen met of zonder betekenis. Een afkorting die (wederom) gemakkelijk te onthouden is werkt overigens ook.

Zo kort mogelijk

Kies een korte domeinnaam. Een korte domeinnaam biedt namelijk verschillende voordelen. Korte namen zijn in het algemeen beter te onthouden. Daarnaast is een korte naam makkelijker in gebruik, je typt hem sneller in en ook bij het opgeven van je emailadres ben je niet een eeuwigheid bezig.

Verwachtingsmanagement

Kies een domeinnaam die inspeelt op de verwachting. Zorg er voor dat de naam die je kiest past bij je merk of product en iets zegt over je bedrijf.

Copyright

Kies een domeinnaam die niet copyright gevoelig is. Zorg er voor dat je domeinnaam geen geregistreerd merk bevat. Een inbreuk op het merkenrecht is bij voorbaat een verloren zaak.

Nummers en koppeltekens

Vermijd het gebruik van cijfers en koppeltekens. Een domeinnaam die aan elkaar geschreven is staat beter. Getallen kunnen voor verwarring zorgen.

Gebruik Keywords

Een keyword in je domeinnaam terug laten komen kan sterk zijn voor je organische vindbaarheid. Een goed voorbeeld is de zoekterm “bloembollen kopen”. Per maand wordt er zo’n 720 keer op deze woorden gezocht. De website www.bloembollenkopen.nl staat vervolgens ook bovenaan. Dit heet een “exact matching domain”.

Een garantie geeft het gebruik van een keyword in je domeinnaam overigens niet. Zoek je bijvoorbeeld op het woord “auto” dan staat auto.nl niet op de eerste pagina.

Betaal niet te veel

Hoe goed een domeinnaam ook klinkt, een domeinnaam is niks waard zonder dat je er daadwerkelijk een website op zet en er geld mee verdiend. Hoewel er verschillende domeinnamen voor miljoenen zijn verkocht (35.6 miljoen dollar werd er betaald voor insurance.com) is veel geld neertellen voor een ‘normale’ domeinnaam af te raden.

Vervallen domeinnamen

Veel domeinnamen zijn bezet. Maar er komen ook op dagelijkse basis reeds geregistreerde domeinnamen vrij. Hier zijn specifieke websites voor om ze te vinden.

Bezette domeinnaam kopen

Is jouw domeinnaam bezet? Is de pagina leeg en wil je dat domein graag overnemen? Dan kan je voor Nederlandse extensies terecht bij sidn.nl voor de gegevens van de eigenaar. Voor .com extensies kan je goed terecht bij whoisology.com.

Registratie

Wil je je domeinnaam registreren dan kan dat uiteraard bij één van de 500+ verschillende hosting bedrijven in Nederland. Wil je goedkoop je domeinnaam registreren dan kan dat bij xel.nlxel.nl voor € 3,95 per jaar.

De beste domeinnaam ooit?

Over de schrijver: Oscar Simons

1983 | 020 | Stramark | Consultant | SEO | Analytics | Wordpress | Magento| Webdesign | Online marketing | Zoekmachine Optimalisatie |

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency