Doelstelling en doelgroep bepalen stramark

Wanneer je nieuwe advertenties voor Google Ads wil schrijven is het belangrijk om je doelstelling en doelgroep in gedachten te houden. Weet je nog niet zeker wat je doel precies is of wie je doelgroep moet zijn? Geen probleem! Wij zijn hier om jou te helpen!

Doelstelling bepalen

Aan de hand van je doelstelling kun je bepalen wat je je advertentie teksten zullen zijn en je call-to-actions. Om je doelstelling vast te stellen kun je jezelf de volgende vragen stellen: Waarom wil ik deze advertenties maken? Wat wil ik behalen? Wat is het ultieme resultaat wat bereikt kan worden? De meest voorkomende doelstellingen zijn websiteverkeer verhogen, leads verhogen of verkopen verhogen. Wanneer je de juiste doelstelling voor ogen hebt kun je doorgaan naar de volgende stap.

Doelgroep bepalen

Nu je weet met welk doel je de advertentie schrijft is het belangrijk om te weten voor wie je deze advertentie schrijft. Oftewel wie jouw doelgroep is. Waarschijnlijk heb je al een  idee wie jouw doelgroep is of heb je dit zelfs al helemaal onderzocht. Toch zijn hier nog een paar stappen om zeker te weten dat je alle informatie hebt over jouw doelgroep, om hiermee een geweldige ad te maken! 

  1. Schrijf je doelgroep op
    Start met het beschrijven van jouw doelgroep. Door het opschrijven van alle karakteristieke eigenschappen van je doelgroep kun je nog duidelijker aangeven wie onderdeel is van je doelgroep. Denk hier aan leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, gezinssamenstelling, inkomen etc. Creëer een heel profiel van deze doelgroep, hoe uitgebreid deze is licht aan hoe specifiek jouw doelgroep is. Op deze manier kun je ook altijd terug kijken wanneer je niet zeker bent. Vergeet niet dat dit nog maar een inschatting is, een ideale doelgroep. Gaandeweg leer je steeds beter je doelgroep kennen en wordt je inkadering beter. 
  2. Check of je doelgroep overeenkomt met je website bezoekers
    Het is goed om te weten wie jij als jouw doelgroep wil hebben, maar zijn dit ook de mensen die jouw website bezoeken? Als je Google Analytics hebt ingesteld voor jouw website dan kun je kijken wat de demografische beschrijvingen zijn van jouw website bezoekers. Op deze manier kun je vergelijken of je wel de juiste doelgroep aantrekt. Het kan ook zijn dat je een andere doelgroep ontdekt die ook belangrijk is voor jouw bedrijf. Aan de hand van deze vergelijking kun je kiezen om jouw doelgroep aan te passen of jouw website en advertenties aan te passen om de juiste doelgroep aan te trekken. 
  3. Kruip in de huid van je doelgroep
    Neem een moment en verplaats jezelf in je doelgroep. Denk even na hoe je dagelijkse dag er uit zou kunnen zien, wordt één met je doelgroep. Stel je voor dat je geïnteresseerd bent in het product of de dienst dat jouw bedrijf biedt. Wat is belangrijke voor je? Wat zou je in google typen om dit product of deze dienst te vinden? Waar let je op in de resultaten? Schrijf de antwoorden op deze vragen op en voer de handelingen ook uit. Wat zie je in de resultaten van je zoekopdracht? Door de ogen van je doelgroep, welke resultaten springen er uit en waarom?
  4. Wat onderscheid jou van de andere resultaten?
    Stap weer uit de personage en kijk naar alles wat je hebt geschreven. Denk nu na, wat onderscheid jou van de andere resultaten? Wat heb jij jouw doelgroep te bieden wat niemand anders heeft? Is er iets extra’s wat je kan bieden? Is er iets wat heel belangrijk is voor je doelgroep? Bijvoorbeeld snelle levering aan huis of milieuvriendelijkheid? Maak hier weer een lijstje van. Dit zijn de concepten die je in je advertenties kan gebruiken. Dit is wat jouw advertentie uit zal laten springen, tussen al die andere resultaten, in de ogen van jouw doelgroep.

Wil je nog meer tips over hoe je geweldige ads kan maken in Google Ads? Download dan nu onze Google Ads Whitepaper!

Vraag vrijblijvend de Google Ads whitepaper aan

  • Gratis whitepaper met tips van ervaren Google Ads specialisten
  • Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw advertenties
  • Zie direct verschil in de resultaten van jouw advertenties




  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


 

 

Over de schrijver: Laura Karatzali

Laura is SEA, Social Media en Emailmarketing consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt zij bedrijven hun doelen te bereiken via Google en Social Media Advertenties. Hiernaast heeft Laura ook interesse in content creatie en creatieve vormgeving.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency