Reviews worden steeds belangrijker, je potentiële klant wil namelijk zekerheid. Wist je dat 90% van de consumenten online reviews leest voordat ze je bedrijf bezoeken? Daarom schakelen ondernemers review platformen in om de mening van klanten te verzamelen. Wellicht denk je daarmee goed bezig te zijn, je bent er echter nog niet. Google reviews wordt door veel bedrijven enorm onderschat. Onbegrijpelijk, aangezien deze reviews o.a. een grote invloed hebben op jouw online aanwezigheid. Google reviews bepaalt namelijk jouw online marktwaarde. Ga je niet proactief te werk om Google reviews te verzamelen, dan verslechtert het beeld wat bezoekers van je hebben en zul je op den duur verdwijnen uit de zoekresultaten. Je gaat vanzelf een keer sterretjes zien, en dat zijn niet de 5 gouden sterretjes op Google die jouw bedrijf een boost gaan geven. Het is tijd om actie te ondernemen, en wij vertellen je hoe je dat gemakkelijk en snel kunt doen met onze gratis tool.
Google reviews: wat is het eigenlijk?
Met Google reviews kunnen bezoekers (met een Google account) hun mening achterlaten over een bedrijf. Dit kan voor iedere organisatie zoals een horecagelegenheid, productiebedrijf of dienstverlenend bedrijf. Recenseren doe je met een ster beoordeling, eventueel aangevuld met een geschreven review. Bijvoorbeeld of het restaurant waar je bent geweest een relaxte sfeer had, de gerechten een ware smaaksensatie op je tong waren of dat er alleen maar romantische stelletjes aanwezig waren. Het zijn echter niet zomaar sterretjes die bezoekers zien. Ook is het niet alleen een ego boost voor je bedrijf. Het heeft meer waarde dan je denkt.
Het belang van Google reviews: de vitrage van een online winkel
We kunnen stellen dat reviews erg belangrijk zijn, de cijfers liegen er namelijk niet om. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 97% van de klanten van lokale bedrijven online reviews lezen over de bedrijven. Ook kwam naar voren dat 85% van de consumenten de online reviews ook echt vertrouwt. Logisch, want een potentiële klant wil zekerheid als er iets nieuws wordt aangeschaft. Maar waarom zijn juist Google reviews zo belangrijk? We geven je de belangrijkste redenen om dit ondergeschoven kindje wat meer aandacht te geven.
1. Kwaliteit bepaalt jouw marktwaarde
Google ziet Google reviews als een kwaliteitscontrole van de door jou geleverde diensten. Continu op zoek zijn naar het beste antwoord op een vraag die mensen stellen. Dat is de missie van Google. Want zeg nou zelf, wie kan daar het beste antwoord op geven? Zijn dat bedrijven zelf die simpelweg de regeltjes van Google volgen om hoger in de zoekmachine te komen? Of gaat het om de kwaliteit? Juist, de consument wint. Daarom zal de mening van klanten steeds vaker de doorslag geven. Zij kunnen immers het beste de kwaliteit van de geleverde diensten bepalen. Meer reviews zorgen dat er meer informatie beschikbaar is over jouw bedrijf om de kwaliteit (marktwaarde) te bepalen. Dat kan op haar beurt lijden tot een hogere ranking in de zoekresultaten. Hoog tijd dus om je Google reviews meer aandacht te geven.
2. Reviews worden als eerste gezien in Google
Als je jouw bedrijf hebt geverifieerd op Google Mijn Bedrijf ben je vindbaar voor bezoekers. Wanneer iemand naar je bedrijf zoekt zien ze direct informatie over de locatie, openingstijden, website en reviews. Omdat dit het eerste is wat ze zien zijn Google reviews van grote invloed op het beeld wat ze van jouw bedrijf hebben. Geef je het geen aandacht en krijg je alleen maar slechte beoordelingen, dan hebben bezoekers meteen een slecht beeld voordat ze überhaupt op je website komen. Zonde toch?
3. Het heeft invloed op je conversieratio
Veel ondernemers denken dat ze met een gelikte en gebruiksvriendelijke website hun conversieratio naar een hoger niveau tillen. Google reviews kan echter roet in het eten gooien. Dit voorbeeld zal de boel verhelderen: iemand zoekt in Google naar een bepaalde dienst, bijvoorbeeld een glazenwasser in Amsterdam. Omdat jij braaf alle SEO regeltjes hebt opgevolgd om hoger in Google te ranken is de kans groot dat ze op jouw website terecht komen. Met een perfect ontworpen website denk jij dat je de potentiële klant hebt binnen gehengeld. Echter, als deze bezoeker na het zien van jouw website de naam van je bedrijf Googelt wordt hij/zij geconfronteerd met je slechte Google reviews. Grote kans dat de bezoeker niet converteert naar een klant.
4. Ranking factor voor SEO
Als klap op de vuurpijl, kers op de taart en puntje op de i: Google reviews hebben invloed op je ranking. Vaak wordt alleen gedacht aan andere SEO gebieden zoals content creatie en linkbuilding. Google reviews krijgen helaas weinig aandacht, terwijl ze helpen bij het verbeteren van de zoekresultaten en SEO inspanningen in het algemeen. Hoe dat werkt? Daar zijn een paar hele simpele verklaringen voor:
- Google vertrouwt klanten meer dan jij. Dat klinkt misschien hard, maar Google bepaalt de ranking van een website op basis van signalen. Wanneer een klant jouw bedrijf beoordeelt (positief of negatief), vertelt het Google niet alleen dat je bedrijf echt is. Andere klanten hebben er ervaring mee en kunnen potentiële klanten helpen een beslissing te maken. Dat is precies waar het Google om gaat.
- Google houdt van lezen. Hoe meer content Google heeft om te lezen, hoe meer er bekend is over je bedrijf. Wanneer je Google reviews genereert creëer je automatisch nieuwe content voor Google om te lezen, én veel zoekwoorden om je bedrijf beter te begrijpen. De reviews kunnen zelfs mogelijke gaten opvullen in de content op je website. Hiermee verhoog je je ranking en de algehele zichtbaarheid.
- Goede reviews = meer clicks. SEO rankings worden beïnvloed door de click ratio. Als veel mensen vanuit de zoekresultaten op jouw website klikken denkt Google dat jij goed bezig bent. Dat wordt beloond met een hogere ranking. Reviews spelen hierbij een grote rol, vooral als je regelmatig lovende beoordelingen weet los te peuteren bij je klanten. Met hoge beoordelingen lok je dus clicks uit, wat op haar beurt een boost zal zijn voor je ranking.
Vergeet Google Maps niet
Wanneer je in Google zoekt op een bepaald keyword bestaat de resultatenpagina uit verschillende onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan de betaalde advertenties, organische zoekresultaten en Google Maps. Vul het keyword ‘fietsenmaker Amsterdam’ maar eens in op Google en zie wat er verschijnt. Het Google Maps kaartje neemt veel plaats in waardoor een bezoeker ver moet scrollen voordat de organische zoekresultaten zichtbaar zijn. Op een mobiele telefoon is dit effect nog sterker. Daar zie je zonder te scrollen slechts de helft van de AdWords advertenties, daarna Maps en als laatste pas de organische zoekresultaten. Omdat Google Maps vrijwel het eerste is wat een bezoeker ziet is het dus belangrijk dat je hier bovenaan staat. Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen: Google reviews hebben ook hier invloed op. Door het verzamelen van zo veel mogelijk positieve reviews (en ze beantwoorden), zorg je dat jouw bedrijf bovenaan komt te staan in het Google Maps-kaartje.
Conclusie: verzamel reviews!
Nu je overtuigd bent van de meerwaarde van Google reviews is het tijd om aan de slag te gaan met recensies verzamelen. Goed om te weten: het is niet erg om negatieve reviews te krijgen, zolang je er maar positief mee omgaat. Bovendien kan een negatieve review waar jij als bedrijf goed op reageert erg nuttig zijn. Het is ook een leermoment voor jouw bedrijf. Kun je de klant in de toekomst wellicht nog beter helpen?
Hoe krijg je Google reviews?
Door het simpelweg te vragen. Tijdens verschillende contactmomenten kun je de klant vragen om een review achter te laten. Gebruik hiervoor de kanalen die je al ter beschikking hebt zoals een gesprek met een klant, social media en nieuwsbrieven. Om het aantrekkelijker te maken kun je er zelfs een wedstrijd, cadeaubon of kortingscode aan koppelen.
Het verkrijgen van reviews is niet de grootste uitdaging, mits je het je klanten zo makkelijk mogelijk maakt. Bij Stramark begrijpen we dat de drempel voor klanten zo laag mogelijk moet zijn. Daarom hebben we een gratis tool ontwikkeld waarmee je klanten gemakkelijk en snel een review op Google kunnen achterlaten. Ga direct aan de slag met de Google review link generator.
NIEUW: Het is nu ook mogelijk om in Google Mijn Bedrijf een link te genereren die je direct naar al je klanten kunt sturen. Dit doe je als volgt:
Stap 1. Log in met je Google-account.
Stap 2. Tik jouw bedrijfsnaam in op Google.
Stap 3. Klik in het profiel aan de rechterzijde van de zoekresultaten op ‘meer reviews ontvangen’.
Stap 4. Er verschijnt nu een venster in beeld met daarin de review link die uniek is voor jouw bedrijf. Klik op de link om deze te kopiëren. De link kun je nu sturen naar al je klanten of direct delen via Facebook, Twitter of e-mail.
De keerzijde van Google reviews
Het is helaas niet altijd feest met Google reviews. Want of je nu wilt of niet, er kunnen ook nep reviews geschreven worden. En daar is weinig aan te doen. Deze reviews kunnen niet door jou verwijderd worden, alleen door de schrijver van de review nadat je een melding hebt gemaakt bij Google. Deze oncontroleerbare eigenschap is voor veel bedrijven een reden om Google reviews weinig aandacht te geven. Gelukkig toont onderzoek aan dat een review niet geloofwaardig wordt gevonden wanneer de schrijver als ongeloofwaardig (nep) wordt gezien. Niet te veel zorgen om maken dus.
Wat kun je er tegen doen?
Internettrollen hoef je echter niet hun gang te laten gaan. Het is verstandig om altijd te reageren op reviews, of deze nu negatief of positief zijn. Op die manier laat je zien dat je ook via deze weg je (potentiële) klanten bedient. Echter, de reactie op een neppe review verschilt van een reactie op een echte klant die negatief recenseert. Wij leggen uit wat je het beste kunt doen.
Reageren op neppe reviews
Check of de klager ook daadwerkelijk een klant van je is. Zo niet, dan heb je te maken met een fake account. Hoewel je de fake reviews niet kunt verwijderen, kan je wel reageren. Tel eerst tot tien en schrijf dan een beleefde reactie. Met een reactie vol emotie en grof taalgebruik bereik je namelijk niks. Verwerk daarin het volgende:
- Je vindt het vervelend dat hij/zij een negatieve ervaring heeft
- De reviewer staat niet in het klantensysteem
- Je twijfelt aan de echtheid van het account
- Onderbouwde opmerkingen zijn natuurlijk welkom
In het beste scenario haalt de klager daarna zijn review van Google. Pas wel op met het aanbieden van je excuses. Zo lijkt het voor andere lezers alsof jij een fout hebt gemaakt.
Reageren op een negatieve review van een klant
Krijg je negatieve reacties van echte klanten? Probeer het op te lossen door een positieve draai aan het bericht te geven, bijvoorbeeld door een defect product alsnog retour te nemen of een extra service aan te bieden. Je kunt eventueel nog contact opnemen met de klant als dit nodig is.
Reageren op reviews doe je met Google Mijn Bedrijf. Houd je de focus liever op je eigen business? Je kunt het natuurlijk ook uitbesteden. Het enige wat je hoeft te doen is het bureau dat de werkzaamheden voor jou gaat uitvoeren toevoegen aan Google Mijn bedrijf. Met deze handleiding voeg je gemakkelijk een nieuwe gebruiker toe aan jouw Google Mijn Bedrijf account.
Bouw aan je business met Google reviews
Kortom, Google reviews hebben wel degelijk impact. Daarom is het een goed idee om ze mee te nemen in je online marketing strategie. Met onze gratis tool wordt reviews verzamelen heel gemakkelijk. Aan de slag dus! Doe je het liever niet zelf? Voor mkb-bedrijven die zich willen focussen op hun business is het uitbesteden een slimme keuze. Bij Stramark verzorgen we het graag voor je! Natuurlijk wel als onderdeel van een online marketing strategie die je samen met ons opzet.
Reacties