Zoekwoorden onderzoek De perfecte zoekwoordenlijst voor jouw bedrijf

Belang zoekwoorden onderzoek: bewust worden van keywords die bij jouw website passen

Als fanatiek ondernemer heb jij natuurlijk een website. Tegenwoordig doet iedereen zijn zaken online en daar wil jij ook van profiteren. Toch levert je website ook veel frustraties op. Hij is niet vindbaar in de zoekresultaten van Google maar je ziet wel al je concurrenten staan. Ook kost je website een hoop geld en levert hij tegelijkertijd geen nieuwe klanten op. Dat moet beter! Het is dan ook niet ondenkbaar dat je verkeerd zoekwoorden onderzoek hebt gedaan. Maar wat zijn dan wel de keywords die bij jouw website en business passen? En hoe verkrijgt jouw website met die keywords wel een goede positie in de zoekmachines? In dit artikel leggen wij dat haarfijn uit!

Wat zijn keywords?

Voordat we een lijst met keywords kunnen maken moeten we eerst bij het begrip stilstaan. Want wat zijn keywords precies? Keywords, ook wel zoekwoorden genoemd, zijn zoektermen die jouw klanten gebruiken wanneer ze in zoekmachines op zoek gaan naar antwoorden op hun vragen of meer informatie over producten willen vinden. Voorbeelden van goede keywords zijn ‘zoekmachine marketing uitbesteden’, ‘download office 365’ en ‘administratiekantoor amsterdam’. Deze keywords beschikken namelijk over een goede beschrijving van het product of de dienst en sluiten ook aan op de wensen van de doelgroep.

Binnen keywords kunnen we ook onderscheid maken tussen twee soorten, namelijk: ‘short tail’ keywords en ‘long tail’ keywords. Short tail zoekopdrachten in Google bestaan uit maximaal 3 keywords. Long tail zoekwoorden Google bestaan uit 4 of meer keywords en bevatten dus specifiekere informatie. Met deze zoekopdrachten weten gebruikers al vaak waar zij naar op zoek zijn. Het is dus van belang om bij het bedenken van je keywords een goede mix van short tail en long tail keywords te hebben. Het zal je namelijk verbazen hoe vaak mensen lange zoekopdrachten gebruiken!

Wanneer je eenmaal de perfecte mix hebt gevonden door zoekwoorden onderzoek te doen, werk je dit uit in een lijst. Een lijst met keywords wordt ook wel een zoekwoordenlijst genoemd. Met de zoekwoordenlijst ga je aan de slag om je website te optimaliseren. Bijvoorbeeld door het schrijven van nieuwe websiteteksten. Ook kun je de zoekwoordenlijst gebruiken om te meten hoe goed je in de zoekresultaten scoort op de verschillende keywords.

Het belang van keywords

Als je niet de juiste zoekwoorden analyse hebt gedaan, en dus de verkeerde keywords voor je website gebruikt, is deze niet goed vindbaar in Google en andere zoekmachines. Dit geeft aan dat zoekwoorden onderzoek Google rankings beïnvloedt. Het gevolg is dat je potentiële klanten misloopt. Wanneer jouw doelgroep je website niet kan vinden, zullen ze naar de concurrent gaan. Dit bedrijf heeft waarschijnlijk wel een goede zoekwoordenlijst gemaakt, waardoor de website bovenaan de zoekresultaten staat. Daar gaat je potentiële klant.

Consumenten gebruiken zoekopdrachten die inspelen op hun behoeften en aansluiten op de producten die zij zoeken. Bedrijfsnamen of jouw eigen naam worden helemaal niet gebruikt tijdens hun zoektocht. Ze kennen je immers nog niet! Denk dus goed na over welke bezoekers je wilt aantrekken met zoekmachine marketing en vertaal dit naar de juiste keywords voor jouw bedrijf. Pas dan zul je online successen boeken! Daarnaast is het de kunst om je website met zoveel mogelijk verschillende keywords zichtbaar te laten worden in de zoekresultaten. Hoe vaker potentiële klanten je website zien verschijnen tijdens hun zoektocht, hoe sneller ze op je zullen klikken.

Keywords bepalen: hoe werkt dat?

Je weet nu wat keywords zijn en waarom dit zo belangrijk voor jouw bedrijf is. Maar hoe kom je tot een lijst met keywords die bij jou passen? Dat is makkelijker dan je denkt. Hierna geven we je een eenvoudig stappenplan zoekwoordenonderzoek die je kunt aanhouden als je van start gaat. 

Goed zoekwoordenonderzoek doen begint bij het kijken naar je huidige website. Wat is je bedrijf, wie ben je en welke producten en/of diensten lever je? Wat zijn de trends in de markt waarin je opereert en welke vragen kun je vanuit klanten krijgen? Jezelf in je doelgroep verplaatsen is essentieel om tot een goede zoekwoordenlijst te komen.

Als je dat eenmaal op een rij hebt kun je dit vertalen naar de juiste keywords. Natuurlijk moeten deze wel aan een aantal eisen voldoen:

  • Keywords moeten bijvoorbeeld duidelijk en simpel zijn. Als je zelf iets zoekt doe je dat waarschijnlijk ook zo kort en specifiek mogelijk.
  • Keywords moeten aansluiten op jouw producten en diensten. Ben je een administratiekantoor in Amsterdam? Dan pas je daar je keywords op aan en ga je op zoek naar synoniemen.
  • Keywords moeten ook echt gebruikt worden door je doelgroep. Een keyword kan voor jou logisch zijn maar je doelgroep kan synoniemen gebruiken. Kruip dus in de huid van je doelgroep en doe onderzoek.

Keywords bedacht? Tijd voor content!

Het is gelukt: tijdens je zoekwoorden onderzoek heb je nagedacht over je belangrijkste keywords en bent tot een zoekwoordenlijst gekomen. Maar hoe nu verder? De keywords die je zojuist hebt opgeschreven gaan we nu vertalen naar content. SEO copywriting is ontzettend belangrijk! In jouw paginateksten moeten namelijk de juiste keywords ingezet worden om tot een maximaal resultaat te komen.

Google moet je zien als een robot die continu het internet afzoekt naar websites die hun gebruikers de beste informatie weten te bieden. Het is daarom van belang dat je je keywords op een juiste manier in je teksten verwerkt. Schrijf teksten van 600 tot 800 woorden met een goede balans tussen informatie en het aantal keywords dat je wilt verwerken. Het moet namelijk niet alleen goed vindbaar zijn voor de zoekmachines, maar ook informatief en leesbaar voor de lezer! Bij het spammen van keywords (lees het overmatig gebruiken van keywords) loop je daarnaast het risico om een straf te krijgen van Google. Je posities kunnen dan zakken en in het ergste geval haalt Google je website helemaal uit de zoekresultaten. Keywords zijn belangrijk, maar relevante informatie ook. Op naar hogere resultaten in Google!

Hoe zie ik mijn keywords terug in Google?

Nu je je pagina’s hebt ingericht en geoptimaliseerd met je nieuwe keywords ben je natuurlijk benieuwd naar de resultaten in Google. Je pagina’s met keywords kun je terugvinden in de resultaatpagina’s van Google. Hieronder zie je een voorbeeld.

Stramark SERP resultaat

Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien is het van belang om je belangrijkste keywords vooraan te zetten in de paginatitel, in dit geval ‘zoekmachine marketing bureau’. Dit is belangrijk omdat Google zoekwoorden op een bepaalde manier bekijkt. Hiervoor wordt een bepaalde formule gebruikt. Hoe verder vooraan je keywords in je paginatitel staan, hoe meer waarde de zoekmachine hieraan geeft. Zet je bedrijfsnaam bij voorkeur altijd achteraan, deze heeft namelijk minder waarde.

Keywords optimaliseren: continu proces

Je hebt je zoekwoordenlijst af en je hebt nieuwe pagina’s voor je website geschreven. Klaar? Nee, het echte werk is pas net begonnen! De wereld staat niet stil en jouw keywords dus ook niet! Ga je nieuwe producten verkopen? Of ga je je richten op een nieuwe doelgroep? En gebruiken je huidige klanten nog steeds dezelfde keywords of hebben ze inmiddels andere vragen? Allemaal dingen waar jij je als ondernemer mee bezig moet blijven houden. Het bijhouden van je keywords is een continu proces dat je moet blijven verfijnen. Blijf daarom goed kijken naar je zoekwoordenlijst en pas deze aan wanneer het nodig is. Speel hier vervolgens op in met nieuwe content.

Stuur je zoekwoordenlijst naar Stramark!

Ben je ervan overtuigd dat je de juiste keywords voor jouw bedrijf hebt bedacht? En ben je nieuwsgierig naar de resultaten van jouw website in de zoekresultaten van Google? Doe dan eerst zelf gratis zoekwoorden onderzoek en stuur je zoekwoordenlijst samen met de websites van je vijf belangrijkste concurrenten naar Stramark! Vele tevreden bedrijven gingen je al voor. Wij sturen je geheel gratis en vrijblijvend een keyword ranking rapport toe. Zo heb jij meer inzicht in de posities op Google en de mogelijkheden van je website. Enthousiast geworden? Klik hier, vul het formulier in en ontvang je persoonlijke keyword rapport helemaal gratis! Kom je er niet uit? Dan kun je jouw zoekwoordenonderzoek uitbesteden aan onze specialisten. 

Zoekwoorden onderzoek kun je ook doen aan de hand van Google Ads. In deze blog vertellen we je in 7 stappen hoe je deze zoekwoordenonderzoek tool aanpakt. Ook geven we een zoekwoorden onderzoek voorbeeld waarna je zelf aan de slag kunt.

 

Over de schrijver: Christian Rietbroek

Christian Rietbroek is SEO Consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt hij bedrijven om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Naast SEO heeft Christian ook veel interesse in copywriting, technologie en privacy.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency