Carmen Chan is midden januari gestart bij Stramark. Ze gaat aan de slag als SEA & Social Media Specialist. Tijd om deze kersverse Stramarketeer wat beter te leren kennen. Wie is Carmen en wat drijft haar? Hoe is ze bij Stramark terechtgekomen? En wat neemt ze mee aan kennis en ervaring?
Gymnasium en fotografie
Carmen is geboren en getogen in het gemoedelijke Nijmegen, en tweetalig opgevoed door haar ouders uit de metropool Hongkong. “Mijn ouders hebben me altijd meegegeven om mijn best te doen op school, hard te werken en te excelleren.” De lat hoog leggen is daarom de rode draad door Carmens loopbaan. Zo koos ze voor het gymnasium en deed ze als fotograaf mee aan fotowedstrijden. En niet zonder resultaat – ze sleepte een fotografieprijs van het tijdschrift DIGIFOTO Starter in de wacht.
Communicatie voor non-profitorganisaties
Naast ambitieus is Carmen ook idealistisch. Na de middelbare school koos ze daarom voor Internationale Ontwikkelingsstudies aan de Wageningen Universiteit. Tijdens haar studie liep ze stage op de communicatieafdeling van verschillende non-profitorganisaties, met als hoogtepunt een stage bij de Verenigde Naties in New York. “De think big-mentaliteit in deze wereldstad spreekt me erg aan. Zo sta ik in het leven en zo denk ik ook over werk. Durf te dromen. Laat niemand je vertellen dat iets onmogelijk is.”
Contentmarketing voor een supermarktketen
Na haar studie ging Carmen aan de slag bij de grootste Aziatische supermarktketen van Nederland, met 25 winkels en een webshop. “Dit was een mooie omni-channel uitdaging. In een paar jaar tijd kwam ik in aanraking met alle facetten van e-commerce en online marketing: van content creatie en grafische vormgeving tot de migratie naar een nieuwe website. Ik maakte content voor de webshop, nieuwsbrieven en social media. Ook schakelde ik met een online marketingbureau voor SEO en SEA.”
Social media marketing voor een museumgroep
“Social media marketing was een van mijn favoriete werkzaamheden bij de supermarktketen, omdat dit werk creatief, analytisch én strategisch is. Toen er een vacature vrijkwam bij een museumgroep voor een Social Media Marketeer, was de keuze dan ook snel gemaakt.” Bij dit museum specialiseerde Carmen zich in social media. “Teksten schrijven, beelden maken en de resultaten analyseren waren dagelijkse kost. Ik vond het erg leuk om creatief en datagedreven te werk te gaan en de social strategie door te ontwikkelen.”
SEA en social advertising bij een online marketingbureau
Hoewel Carmen het naar haar zin had bij het museum, speelde ze al langer met het idee om bij een online marketingbureau aan de slag te gaan. “Wanneer je werkt aan bureauzijde, ben je omringd door verschillende marketing specialisten en help je meerdere klanten. Hierdoor leer je veel sneller, ook van je collega’s.” Waarom Carmen koos voor Stramark specifiek? “Stramark staat in de top 3 beste online marketingbureaus (EMERCE100) – en ik werk graag met winnaars.”
Carmen kijkt ernaar uit om aan de slag te gaan met search engine advertising (SEA) en social media marketing voor het uiteenlopende klantenbestand van Stramark.
Reacties