Adverteren met Twitter tijdens een event

Twitter adverteren is sinds kort erg populair. Het geeft de mogelijkheid om als bedrijf  je doelgroep niet alleen landelijk maar ook super lokaal (op postcode) te bereiken. Recent hebben wij een Twitter campagne gelanceerd. Graag delen wij onze ervaringen en vertellen wat jij beter kan doen. Naast de doelstelling en het resultaat ga ik op het einde ook nog in op belangrijke punten waar je op moet letten tijdens het opzetten/instellen van een campagne.

Friends of Search

19 februari werd voor de tweede keer het Friends of Search congres georganiseerd. Stramark was één van de sponsoren. In de aanloop naar het congres kwam onze naam voor in de nieuwsbrieven, het programmaboekje en op de website. Dit is natuurlijk al hartstikke leuk. Maar als sponsor wil je natuurlijk aan zoveel mogelijk mensen tijdens het event laten weten dat je bestaat. Een sponsor praatje houden zat er niet in, dus bedachten wij een andere manier om de juiste mensen op het juiste moment en op de juiste plaats te bereiken. Adverteren met Twitter bleek de perfecte uitkomst.

Twitter is een kanaal waarop iedereen met elkaar communiceert. Kleine korte en krachtige berichtjes vaak met een foto of filmpje erbij. ideaal om de rest van de wereld te vertellen wat je aan het doen bent. Ook veel tv programma’s (#widm of #TVOH), gebeurtenissen (#mh17) en events (#WK2014 of #OS14) worden breeduit besproken op Twitter, ieder met een eigen bijbehorende #Hashtag. Ook Friends of Search had uiteraard zijn eigen hashtag namelijk #FOS15. Rondom deze hashtag zijn wij onze campagne gaan opbouwen. Hieronder een toelichting van ons idee, de uitvoering en wat het nou uiteindelijk opgeleverd heeft.

De doelstelling

Interactie creëren met onze doelgroep, de bezoekers en geïnteresseerden van het Friends of Search congres, voor, tijdens en na het congres.

De uitvoering

Het opzetten van 3 verschillende campagnes met ieder een eigen boodschap. 1 campagne tijdens de aanloop naar het congres, op de dag zelf en na afloop van het congres.Als de hashtag #FOS15 gebruikt wordt, worden wij vertoond. Iedere campagne bevatte een net iets andere boodschap.Hieronder van iedere campagne een uitgelichte Tweet die ingezet is.

Aanloop

Fos15 twitter aanloop

 

 

 

 

 

  • Gestart: 2 dagen voor het congres
  • Doelgroep targeting: Iedereen die #FOS15 in zijn Tweet gebruikt
  • Locatie targeting: Heel Nederland
  • Tijd targeting: start 16-2-15 9:00; einde: 18-2-15 23:59
  • Interactie: Aanwezig op congres?

Op de dag zelf

Fos15 twitter dag zelf

 

 

 

 

 

  • Gestart: Op de dag zelf
  • Doelgroep targeting: Iedereen die #FOS15 in zijn Tweet gebruik én zich in het postcode gebied bevindt van het congres locatie
  • Locatie targeting: Tweets alleen tonen aan doelgroep die zich bevind in postcode gebied 1019 Amsterdam (congres locatie)
  • Tijd targeting: start 19-2-15 8:00; einde 19-2-15 17:00
  • Interactie: Wat vindt iedereen van het congres?

Na afloop van de dag

Fos15 twitter afloop

 

 

 

 

 

  • Gestart: half uur voordat de borrel begon (en iedereen zou gaan Twitteren over hoe de dag was en dat ze aan de borrel op #FOS15 zitten 😉 )
  • Doelgroep targeting: Iedereen die #FOS15 in zijn Tweet gebruik.
  • Locatie targeting: Heel Nederland. Er is niet gekozen voor een postcode targeting omdat wij ook nog de mensen wilden bereiken als zij onderweg naar huis, thuis en de volgende dag op kantoor over #FOS15 aan het Tweeten waren.
  • Tijd targeting: start 19-2-15 17:00; einde 20-2-15 18:00
  • Interactie: Wat vond iedereen van de dag?

Het resultaat

Wij merkten dat de “aanloop” campagne pas echt de dag ervoor aan het einde van de middag begon te lopen. Toen begonnen mensen actief te Twitter over het congres. Zelf verwachtte wij dat dit al een aantal dagen eerder het geval zou zijn. In totaal zijn er 140 mensen bereikt met deze campagne en heeft dit geresulteerd in 9 interacties. Een interactie met je uitgelichte Tweet kan van alles zijn. Denk aan een reactie, retweet, favorite of een klik op de link.

De campagne op de dag zelf heeft het stukken beter gedaan. Met 550 vertoningen en 32 interacties. Op het congres zelf waren 330 mensen aanwezig. Dit betekent dat wij statistisch gezien iedereen minstens 1 keer met onze advertentie (en dus ook onze naam) bereikt hebben.

De campagne na afloop heeft het het beste gedaan van de 3. Met ruim 1000 vertoningen en 80 interacties steekt deze met kop en schouders boven de 2 andere uit. De interactie ratio (verhouding aantal vertoningen en tweet interacties) was hier met 7,45% ook het hoogst (aanloop: 6,45%; dag zelf 5,68%). Gemiddeld kostte een Tweet interactie bij alle 3 de campagnes rond de $0,30.

In totaal hebben wij meer dan 1700 mensen bereikt voor maar $35. Met 120 hebben wij een interactie gehad op Twitter. Geen slecht resultaat als je na gaat dat er op de dag zelf 330 mensen aanwezig waren.

Waar moet je op letten bij Twitter adverteren?

Tijdens het instellen en gedurende campagne bleken er een aantal puntjes naar voren te komen waar je op moet letten. Graag licht ik die even kort met jullie toe.

Hashtag targeting
Wij hebben handig gebruik gemaakt van deze functie. Hiermee kan je aangeven na gebruik van welke Hastags jouw advertentie naar voren mag komen. Maar let op: Als je alleen los de Hashtag invult zeg je tegen Twitter dat je alleen vertoond wilt worden als de complete Tweet van een persoon enkel bestaat uit bijvoorbeeld #TVOH. Hiermee bereik je waarschijnlijk niemand. Je wilt namelijk dat de hashtag moet voorkomen in de Tweet maar dat er nog wel andere woorden omheen mogen staan. Dit geef je aan doormiddel van aanhalingstekens.

Voor de lezers die ook gebruik maken van Google AdWords: hiermee geef je aan dat deze hashtag “zinsdeel” is. Er mogen nu dus worden omheen staan. In het eerste geval gaat het om een “exact match”.

Bovenstaande toegelicht in een voorbeeld:
Hashtag targeting: #TVOH
Vertoond bij Tweet: #TVOH

Hashtag targeting: “#TVOH”
Vertoond bij Tweet: 20:30 vrijdagavond. Ik zit weer klaar voor #TVOH met mijn vrienden.

Let dus op het toevoegen van aanhalingstekens bij het invoeren van de hashtags!

Tijd targeting
Wij hebben de 3 campagnes van tevoren ingesteld om op een bepaalde datum en een bepaald tijdstip te starten en te stoppen. Echter staat je account ingesteld op de tijd van Los Angeles. Daar is het 9 uur vroeger dan in Nederland. Als je wilt dat je campagne dus op 19-2-15 om 8:00 start moet je dit aangeven als 18-2-15 23:00. Doe je dat niet dan start je campagne pas 9 uur later dan dat je zelf gepland hebt. In bovenstaande geval dus om 17:00 pas.

Datum
Wij hebben onze campagnes een week van tevoren ingesteld en klaar gezet. Zo ook de Twitter advertenties. Wat wij echter niet wisten is dat de aanmaak datum van de advertentie ook wordt vertoond naast je advertentie. Het eerder genoemde Friends of Search congres was op 19 februari. Onze advertenties zagen er als volgt uit:

Twitter camapgne FOS15 datum

 

 

 

 

 

 

 

Wij kunnen veel, maar in de toekomst kijken zeker niet ;). Bedenk dus goed wat je boodschap in je Tweet is als je deze van te voren klaar zet.

Tot zover een kijkje in onze keuken!

Over de schrijver: Mitchell Stuurman

Google AdWords Certified Professional. Wordt blij van goede resultaten!

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency