Heb je wel eens meegemaakt dat je overwoog om een product te kopen, tot je plotseling een negatief gevoel kreeg bij de verkoper? Hoewel er misschien helemaal niets mis was met het product zelf, was de manier waarop de verkoper naar je keek, of de manier waarop je behandeld werd, al voldoende om de aankoop af te blazen.
Ieder mens heeft zijn aankopen wel eens laten afhangen van de connectie met een verkoper. En verkopers zijn zich hier dan ook al eeuwenlang bewust van. Een goede verkoper zorgt voor een goede klik met de klant. Want hoe aardiger een verkoper gevonden wordt, hoe groter de kans is dat mensen het product in kwestie kopen.
Aardig gevonden worden heeft zelfs zoveel invloed op het koopgedrag van mensen, dat Robert Cialdini het noemt als één van de zes “wapens van beïnvloeding” in zijn boek Influence.
En het is leuk en aardig dat dit werkt voor verkopers, maar werkt dit ook in online marketing?
Zeker weten. Ook voor online verkopen is het essentieel om aardig gevonden te worden. Het maakt niet uit op wat voor manier je een product aanbiedt, wanneer jij aardig gevonden wordt, is de kans groter dat mensen iets van je kopen.
Maar wat kunnen we nu precies doen om daarvoor te zorgen?
Het mooie is dat we online gebruik kunnen maken van vrijwel dezelfde principes om aardig gevonden te worden als in ons dagelijks leven. Je wilt een online persoonlijkheid neerzetten waar bezoekers zich aan kunnen relateren, die ze vertrouwen en waar ze een goed gevoel bij krijgen.
4 Tips om online aardig gevonden te worden
Om daarvoor te zorgen heb ik de volgende 4 tips voor je:
- Voer een gesprek: Mensen zijn sociale wezens. Ze houden ervan om te luisteren én om te praten. Dit is de reden dat ervaren sprekers in het openbaar regelmatig vragen stellen aan het publiek. Net zoals op het podium, is het ook op een website belangrijk dat mensen het gevoel hebben dat ze zelf inspraak hebben.
Met de komst van Social Media is dit vandaag de dag een stuk makkelijker dan 10 jaar geleden. Deze platformen zijn speciaal ontworpen om gesprekken te voeren. Zo is ook een blog een ideale mogelijkheid om een gesprek aan te gaan met jouw lezers (en mocht je hierover vragen hebben, laat een reactie achter, dan gaan we graag het gesprek met je aan).
Het gaat er niet eens zozeer om of lezers daadwerkelijk een reactie achterlaten. Het gaat er meer om dat bezoekers zich tijdens het lezen persoonlijk aangesproken voelen en het gevoel hebben dat er naar ze geluisterd wordt wanneer ze een reactie achterlaten.
- Durf om jezelf te lachen: Wat is vervelender dan te moeten luisteren naar iemand die zichzelf voortdurend veel te serieus neemt? Denk aan het stereotype professor dat monotoon zijn lessen voordraagt terwijl de helft van de zaal in slaap is gevallen.
Helaas gebeurt dit online maar al te vaak. Een ondernemer die je in het echte leven zou omschrijven als “passievol”, “luchtig” en “vol humor”, straalt online plotseling uit “zakelijk”, “saai” en “overdreven formeel”.
Begrijp me goed, het is niet de bedoeling om de clown uit te hangen. Natuurlijk wil je als ondernemer professioneel en als een autoriteit overkomen. Gelukkig zijn er manieren om jezelf als autoriteit neer te zetten die veel krachtiger werken dan ingewikkelde en formele woorden gebruiken. Zo kan je jezelf op de juiste manier uit de verf laten komen terwijl je nog steeds jezelf blijft.
- Focus op de lezer: Wanneer iemand de website van jouw bedrijf bezoekt, is dat met een reden. En die reden is niet om jou te leren kennen. Die reden is heel simpel. Om van zijn of haar probleem af te komen.
Onthoud dat het helpen van je websitebezoekers altijd het belangrijkste doel is. Natuurlijk vertel je zo nu en dan iets over jezelf. Natuurlijk leg je uit waarom jij de aangewezen persoon bent om naar te luisteren. Maar dit doe je niet om zomaar kennis te maken. Dit doe je om je bezoeker het vertrouwen te geven dat jij iemand bent die hem of haar kan helpen.
Of het nu is tijdens het bloggen of bij het schrijven van een Over Ons pagina. Zorg er altijd voor dat je voor bezoekers duidelijk maakt WAAROM en HOE jij in staat bent om ze te helpen. Dat is tenslotte waar ze voor zijn gekomen.
- Geef altijd waarde: Over de wet van wederkerigheid hebben we het al eens eerder gehad. Door een voorproefje van je producten of diensten gratis weg te geven zijn mensen eerder geneigd om ook daadwerkelijk je betaalde producten te kopen. Een gratis voorproefje kan in de vorm van E-books, templates, kortingsbonnen of zelfs hele videocursussen.
Maar het geven van waarde gaat verder dan dat. Denk bijvoorbeeld eens aan het gevoel dat jouw website mensen geeft. Een complimentje hier en daar (heb ik al gezegd dat ik het sterk waardeer dat onze bezoekers zo intelligent en enthousiast zijn?), of een motiverende boodschap, kan iemand zomaar een goed gevoel geven. Zelfs online.
Daarbij spreekt het dan ook voor zich om jezelf positief te uiten. In plaats van te proberen om concurrenten onderuit te halen, leg juist de nadruk op de dingen die wel positief zijn.
En zo is aardig gevonden worden online in feite niet heel veel anders dan in het echte leven. Want ja, het zal je misschien verbazen, maar websitebezoekers zijn soms net mensen!
Reacties