online marketing plan

Je wilt ergens naar toe met je bedrijf. Meer klanten in je winkel of in je online winkel. Of allebei. Een website ondersteunt je daarbij in je online marketing inspanningen.
Voordat je een online marketing plan voor je website maakt is het natuurlijk wel handig om te weten waar het website verkeer vandaan komt en wat de doelstelling is voor de komende tijd. Meten is dus weten.

Een aantal voorwaarden voor het maken van je online marketing plan:

  • Is Google Analytics correct geïnstalleerd?
  • Is Google Webmastertools geïmplementeerd?
  • Zijn er doelen in Google Analytics ingesteld?
  • Voor een webshop is het van belang om e-commercetracking geïnstalleerd te hebben.

Maak een online marketing plan per bezoekerskanaal

Bepaal over het afgelopen jaar waar uw website verkeer vandaan kwam en bepaal de doelstelling voor elk kanaal waar u naartoe wilt. Kortom welke online verkeersstromen wil je verbeteren of stimuleren?

We nemen een voorbeeld vanuit Google Analytics qua bezoekersaantallen over 1 jaar.

online marketing plan

Waar komt uw verkeer vandaan en wat is uw doelstelling voor komend jaar?

Als je weet waar het website verkeer vandaan komt kan je je online marketing doelstelling bepalen op basis van:

  • bezoekersaantallen
  • bounce percentage
  • conversiepercentage

Meer websiteverkeer als doelstelling van het online marketing plan?

Website bezoekers komen binnen via organische resultaten, via ingekochte zoekresultaten zoals Google AdWords of Banners, via links van andere websites, via social media of via e-mail.

Je zal per kanaal moeten bepalen hoeveel verkeer er was en hoeveel verkeer je via dat specifieke kanaal in het komende jaar wilt. Zo kan je duidelijk per kanaal een online marketing strategie maken.

Met andere woorden:
Hoeveel verkeer wil je via AdWords (CPC) binnen krijgen volgend jaar, hoeveel via google organic en hoeveel via bijvoorbeeld email?
Een online marketing doelstelling kan dus zijn: Ik wil 16.000 bezoekers vanuit AdWords krijgen. Of ik ga dit jaar email marketing doen en verwacht hier per mailing 200 extra bezoekers.

Bouncepercentage verlagen als onderdeel van je marketing plan

In afbeelding 1. kunnen we concluderen dat het bounce percentage van AdWords veel lager is dan organische resultaten. Een bounce percentage is een indicator hoe relevant websitebezoekers uw website vinden. Hoe lager dit percentage hoe beter

Een online marketing strategie voor het verbeteren van het bounce percentage kan zijn:

  • Analyseer de webpagina’s met een hoog bounce percentage.

Analyseer op welke zoekwoorden mensen binnenkomen? Corresponderen deze zoektermen met de inhoud van de bestemmingspagina. Soms zie je een bouncepercentage van 100%. Vaak een bestemmingspagina die niet meer bestaat. Zorg dan voor een 301-redirect naar de nieuwe pagina. Zorg ook dat je een goede 404-pagina hebt die de bezoekers door laat klikken naar optionele pagina’s.

Kijk welke zoektermen vanuit AdWords een laag bounce percentage hebben en optimaliseer de pagina op deze woorden die blijkbaar beter aansluiten bij deze bestemmingspagina.

  • Analyseer de bestemmingspagina met een laag bounce percentage

Zijn er pagina’s die een laag bounce percentage hebben? Wat gebeurt er op die pagina’s? En waarom? Staat er specifieke tekst op die aansprekend is of zijn er plaatjes die beter zijn dan op andere pagina’s?

Conversiepercentage verhogen, onderdeel van je online marketing plan!

bestemmingspagina's analyseren

Stap 1. Beste bestemmingspagina’s vaststellen

  • Analyseer in Google Analytics welke categorie bestemmingspagina’s de meeste transacties genereren.
  • Kies hiervoor: Inhoud –> Site-inhoud –> Bestemmingspagina’s (zie afbeelding links).
  • Klik op e-commerce om de transacties te zien. Of klik op doelset om de conversiedoelen te zien.
  • Filter vervolgens op aantallen transacties.

Stap 2. Bestemmingspagina analyseren op goed converterende zoekwoorden

Kies een bestemmingspagina die veel transacties opgeleverd heeft. Specificeer  een secundaire dimensie  en kies bij verkeersbronnen voor zoekwoord.

Je krijgt dan een overzicht als:

conversie optimalisatie onderdeel van het online marketing plan

Stap 3. Bestemmingspagina optimaliseren op basis van beste zoekwoorden

Bepaal nu welke zoekwoorden veel transacties en een hoog conversiepercentage hebben. In bovenstaand geval zijn dat zoekwoorden 1, 3 en 6. Uw online marketing doelstelling is nu om deze bestemmingspagina te optimaliseren voor deze specifieke zoekwoorden. Het liefst om met zoekmachine optimalisatie een top 3 positie binnen Google te behalen.

Uiteraard kan een online marketing plan veel groter en omvattender zijn dan geschetst hierboven maar we hopen toch dat deze invalshoek wat handvatten biedt bij het bepalen van uw online marketing strategie.

Denk u nu dat een online marketing bureau dit veel beter kan. Of heeft u geen tijd om een online marketing strategie te bepalen. Stramark helpt u graag met uw online marketing strategie.

Over de schrijver: Wouter Blom

Online/SEO/SEA/business/strategie Consultant – Eigenaar Stramark - Focus op Resultaat Online voor groeibedrijven en scale up's | Google Partner | GTD, SEM, SEA, SEO, Google Ads, Facebook, Linkedin, Twitter, Display, Remarketing & More.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency