Stel je voor dat ik je deze vraag zou stellen, wat zou dan jouw antwoord zijn?
Wanneer je bent zoals de meeste ondernemers, heb je waarschijnlijk een uitgebreid antwoord waarin alle kenmerken van jouw product stuk voor stuk naar voren komen.
En hoewel het fantastisch is dat je jouw product tot in detail kan beschrijven, is dit niet persé de beste marketing strategie.
Mensen zijn in eerste instantie namelijk niet op zoek naar details. Waar veel mensen naar zoeken is een oplossing voor een probleem dat ze hebben. In dat geval willen ze graag weten of jouw product de juiste oplossing biedt.
De belangrijkste taak in marketing is dan ook het communiceren dat jouw product de juiste oplossing is van een bepaald probleem. Dit doe je door in te gaan op het grootste voordeel van het product.
Hoe vind je dit voordeel?
Veel ondernemers hebben moeite om het grootste voordeel van hun product helder te communiceren. Toch is het makkelijker dan het lijkt.
Maak allereerst een lijst van enkele belangrijke kenmerken van jouw product. Ga vervolgens eens denkbeeldig in de schoenen staan van een potentiële klant en stel jezelf de vraag “Wat levert dit me op?”
Deze vraag kun je net zolang herhalen tot je de voordelen hebt gevonden waarvan je zeker weet dat je hier als klant tevreden mee bent. Laten we eens kijken hoe dit proces in zijn werk gaat:
– Bij Stramark leveren we onder andere zoekmachine optimalisatie voor bedrijven.
Wat levert dit een klant op?
– Onze klanten komen hierdoor hoger in Google te staan.
En wat levert dat ze op?
– Ze krijgen hierdoor meer bezoekers op de website.
En wat levert dat ze op?
– Meer klanten via de website.
En wat levert dat ze op?
– Meer omzet.
Zoals je op onze website kunt zien hebben we ervoor gekozen om deze voordelen allemaal te communiceren om zo onze klanten een duidelijk beeld te geven van hoe onze dienst ze uiteindelijk meer omzet gaat opleveren.
Nu je dit proces hebt doorlopen ben je als het goed is uitgekomen op het grootste voordeel van jouw product. Om zeker te zijn dat dit een belangrijk voordeel is voor jouw klant kun je de zogenaamde “forehead slap” test doen.
Clayton Makepeace, één van de best betaalde copywriters ter wereld, gebruikte deze test om zijn marketingboodschappen te testen. Stel je voor dat je ’s nachts wakker word. Kan je je voorstellen dat je hand dan tegen je voorhoofd slaat omdat je dit ene voordeel mist?
Als het antwoord ja is, dan heb je een voordeel gevonden dat je goed kunt gebruiken in jouw marketing.
Het is bijvoorbeeld moeilijk voor te stellen dat iemand zich ’s nachts zorgen maakt over het feit dat hij geen zoekmachine optimalisatie gebruikt. Daarentegen is het zeer realistisch dat iemand ’s nachts wakker ligt en zich tegen het voorhoofd slaat omdat hij te weinig klanten of omzet heeft.
Hoewel het misschien eenvoudig klinkt, is het zeer belangrijk om duidelijk te maken dat deze twee met elkaar verbonden zijn. Mensen die zich niet bezighouden met online marketing leggen mogelijk niet direct de link tussen hun positie in Google en het aantal klanten. In de markt waarin jij werkzaam bent is het waarschijnlijk ook zo dat potentiële klanten niet direct de relatie zien tussen jouw product en het voordeel voor hen.
Wanneer je een beeld hebt van datgene waar jouw klanten ’s nachts wakker om kunnen liggen, laat hem dan weten dat jij daarvoor de oplossing hebt. Niet alleen zal hij blij zijn dat je begrijpt waar hij naar zoekt, hij zal ook veel meer interesse hebben om jouw product af te nemen. Op deze manier ontstaat er een win-win situatie.
Inspiratie voor dit artikel:
http://www.entrepreneur.com/article/34942
Reacties