Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Google Tag Manager, wat kan het betekenen voor jouw website?

google tagmanager blog

Wil je meer weten over activiteiten die op je website plaatsvinden? Bijvoorbeeld het aantal bezoekers en de herkomst van je bezoekers? Het gebruik van tags op websites kan je veel nuttige informatie opleveren. Er zijn veel verschillende soorten tags en er kunnen er veel tegelijk ingesteld worden. Dit kan ertoe leiden dat je het tag-overzicht snel verliest. Om het overzicht terug te krijgen of te bewaren, gebruik je Google Tag Manager. Met deze gratis tool van Google beheer je alle tags in één omgeving op een website.

Wat is Google Tag Manager?

Wat is Google Tag Manager nu eigenlijk precies? Het is een tag beheersysteem van Google; een gratis tool waarmee je zelf tags toevoegt en beheert. Om de tool te gebruiken, maak je eerst een GTM-account aan. Plaats vervolgens eenmalig de GTM-code die je van Google krijgt op je website. 

De basisbegrippen van GTM

Het is handig om voordat je begint met GTM te begrijpen wat de volgende termen inhouden:

  • Datalayer: een stuk code met site-informatie, waarvan Google Tag Manager gebruikmaakt. GTM gebruikt deze informatie bijvoorbeeld in tags, triggers en variabelen.
  • Container: een container is het bestand waarin alle tags, triggers, variabelen en bijbehorende configuraties van een website of app zijn verzameld. De Google Tag Manager container vervangt alle andere handmatig gecodeerde tags op een site of in een app, zowel tags van Google zelf (bijvoorbeeld Google Ads en Google Analytics)  als tags van derden
  • Tags: Een Tag is een stukje code die op de website geplaatst wordt. Hiermee geef je een bepaalde actie of gebeurtenis op je website een naam. Deze code kan doorgezet worden naar tracking tools (bijvoorbeeld Google Analytics).
  • Triggers: dit zijn stukjes code op een webpagina om te reageren op bepaalde typen gebeurtenissen. Dan kan het verzenden van een formulier zijn of het klikken op een bepaalde knop. Simpel gesteld activeert een trigger een bepaalde gebeurtenis op de website.
  • Variabelen: een stukje code dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt die kan veranderen. Een variabele kun je onder andere gebruiken om een trigger specifieker te maken. Wil je bijvoorbeeld niet alle pagina’s van een website tracken, maar alleen pagina A? Dan kun je met behulp van een variabele aangeven dat je alleen pagina A wilt tracken.

Mogelijkheden met Google Tag Manager

De basis van GTM is het toevoegen en beheren van tags. Daarnaast biedt de tool nog veel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld integratie met andere programma’s zoals GA4, Google Ads en Hotjar. Alle tags van de andere programma’s komen dan in één container te staan. Onderstaande afbeelding geeft de positie van GTM aan, ten opzichte van het gedrag van de bezoeker en de programma’s waaraan je GTM koppelt.

Vaak draait het bij tags om het gedrag van bezoekers op je website. Op basis daarvan wil je bijvoorbeeld conversies instellen. Je kunt bijvoorbeeld meten hoeveel telefonische conversies je binnenhaald; hoeveel bezoekers direct bellen via je website. Of je krijgt informatie over elke klik vanaf je website naar externe sites, zodat je kunt meten hoe waardevol je externe links zijn.

De voor- en nadelen van Google Tag Manager

Zoals elk programma kent ook GTM voor- en nadelen. We zetten ze voor je op een rij:

Voordelen:

  • Betrouwbaar: plaats je een stukje code verkeerd, dan kan je website crashen. Met Google Tag Manager hoef je je daar geen zorgen over te maken. Je hoeft met GTM namelijk geen aanpassingen rechtstreeks aan de broncode van je website te doen.
  • Snelheid: in plaats van verschillende codes op verschillende plekken, plaats je nu één stuk code. Dat draagt bij aan de snelheid van de website
  • Overzichtelijk: al je tags op één plek.
  •  Het is gratis.

Nadelen:

  • Google biedt voor GTM geen persoonlijke service op maat.
  • Je deelt gegevens anoniem met Google. Misschien ondervind je hier niet direct nadeel van, maar het is toch goed je hiervan bewust te zijn.

Google Tag Manager instellen

Ben je overtuigd van de voordelen van GTM of wil je het gewoon graag uitproberen? We helpen je op weg met Google Tag Manager instellen met ons stappenplan. Zo start je met GTM in 7 simpele stappen:

  1. Maak een GTM account aan en log in op Google Tag Manager.
  2. Maak een container aan: de unieke GTM code voor op jouw site.
  3. Plaats de containercode code in je website. Heb je de code geplaatst, dan kun je er direct mee aan de slag.
  4. Maak je eerste Google tag aan in je container.
  5. Maak een trigger aan waarin je aangeeft wanneer deze de tag moet activeren.
  6. Test de code: GTM biedt de mogelijkheid de werking van tags en triggers uitgebreid te testen in ‘voorbeeldmodus’.
  7. Publiceer de tag: werkt de tag zoals je wilt? Publiceer de tag en dan is deze ‘live’.

Google Tag Manager specialist nodig?

Online Marketing Bureau Stramark is specialist in Google Tag Manager. We zijn Google Certified Partner en onze consultants staan voor je klaar; ze kunnen je alles vertellen over onder andere SEA als SEO en je helpen problemen op deze gebieden op te lossen. Heb je vragen of wil je meer weten over onze online marketing dienstverlening? Lees dan hier verder!

 

Over de schrijver: Sigri van de Griendt

Sigri is SEO consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Ze zorgt ervoor dat websites zo hoog mogelijk scoren in de organische resultaten van online zoekmachines.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency