Social media is een volwaardig online marketing kanaal dat door veel bedrijven onderschat wordt. Voor zowel B2C als B2B kan social media een krachtig kanaal zijn wat veel waarde toevoegt. Maar om social media optimaal in te zetten heb je een social media strategie nodig. Klinkt als heel veel werk, maar dat valt wel mee. Lees hieronder hoe je in enkele stappen jouw social media strategie kan bepalen. 

Wat is een social media strategie?

Als je social media serieus wil inzetten als marketing kanaal, dan heb je een social media strategie nodig. Een social media strategie is een plan dat bepaald hoe je social media gaat inzetten. Alle content en de manier waarop je social media gaat handelen is gebaseerd op de strategie. 

Elk bedrijf, elke industrie en elke doelgroep is anders. Ook het doel wat je wil bereiken kan verschillen. Er is daarom niet één social media strategie voor iedereen. Elk bedrijf heeft zijn eigen strategie. Je kan ook als bedrijf meerdere social media strategieën hebben. Eén voor elk kanaal, voor elk doel of voor elke doelgroep. 

Welke stappen moet ik nemen? 

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waarom wil ik social media gaan gebruiken?
  • Wat wil ik met social media bereiken?
  • Wat is mijn doelgroep?
  • Op welke social media kanalen bevindt mijn doelgroep zich?
  • Hoeveel tijd wil ik besteden aan social media?
  • Kan ik dit doel organisch behalen of ga ik adverteren inzetten? 

Waarom wil ik social media gaan gebruiken? 

De reden van het starten met gebruiken van social media als marketing kanaal kan voor iedereen anders zijn. Misschien heb je gezien dat veel concurrenten social media gebruiken of heb je van een collega gehoord dat het voor hun heel succesvol was. Het kan ook zijn dat je al je andere marketing kanalen geoptimaliseerd hebt en een nieuw kanaal zoekt om nog meer mensen te bereiken. Wat de reden ook is, het is voor de meeste bedrijven gunstig om een social media aanwezigheid te hebben. 

Wat wil ik met social media bereiken?

Deze vraag is één van de meest belangrijke in je social media strategie. Wat is je doel? Wat wil je bereiken? De meest voorkomende doelen zijn:

  • Naamsbekendheid
  • Leads behalen of producten verkopen
  • Kennis delen
  • Recruitment
  • Klantenservice bieden
  • Community creëren

Wat is mijn doelgroep?

Nu je bepaald hebt wat je doel is, is het belangrijk om je doelgroep te bepalen. Dit kan je klanten doelgroep zijn, een deel van deze doelgroep of een hele andere doelgroep. Bijvoorbeeld dit kunnen potentiële klanten, concurrenten, investeerders of potentiële nieuwe medewerkers zijn. Het kan ook zijn dat je een specifiek deel van jouw algemene doelgroep wil bereiken, bijvoorbeeld jongeren. De vorm, toon en inhoud van jouw berichten zal dan gefocust zijn op die doelgroep. 

Op welke social media kanalen bevindt mijn doelgroep zich?

Aan de hand van je doel en doelgroep ga je kiezen welke social media kanalen je gaat inzetten. LinkedIn is meer zakelijk en is beter om in te zetten voor B2B, kennis delen of recruitment. Twitter wordt meer ingezet voor het delen van informatie en kennis. Facebook wordt meer door consumenten gebruikt en is dus perfect voor naamsbekendheid, product verkoop, community creatie en klantenservice. Instagram is voor een jongere doelgroep, maar wordt vaak ook naast naamsbekendheid en verkoop, ingezet voor klantenservice of recruitment. 

Hoeveel tijd wil ik besteden aan social media?

Nu je een beter beeld hebt van hoe je social media gaat inzetten voor je doel, moet je besluiten hoeveel tijd je er aan wil besteden. Je gaat er serieus mee aan de slag, dus je hebt er zeker tijd voor nodig. Maar ga je het zelf doen of ga je er iemand full time op zetten? Hoe belangrijk is je doel en hoe snel wil je deze behalen? Hoe groot is de doelgroep en hoeveel kanalen ga je inzetten? Ga je voor elk kanaal/doelgroep hele andere content maken? Dit kost allemaal tijd. Wees dus voorbereid. 

Kan ik dit doel organisch behalen of ga ik adverteren inzetten? 

Tot slot is er nog een overweging te maken. Ga je dit doel behalen door organisch verkeer of ga je adverteren inzetten? Het is altijd best om met organisch te starten. Bouw een aanwezigheid en volgers op. Creëer een account wat al wat content bevat. Kijk hoe mensen erop reageren en of ze het interessant vinden. Zodra dit enigszins gelukt is kun je met adverteren starten om nog meer mensen naar je account of website te leiden. Kun je niet wachten en wil je sneller je doel behalen? Dan kun je ook eerder met adverteren starten. Denk er wel aan dat je naast het adverteren ook organisch actief moet zijn. Als de rest van je social media account leeg is, dan kom je niet betrouwbaar over. 

Social media adverteren heeft ook best wat kennis nodig om goed resultaat te behalen. Zorg dus dat je goed geïnformeerd bent voordat je start of dat je iemand met kennis het account laat handelen. 

Wil jij starten met social media marketing? Neem dan contact met ons op en dan kunnen we samen kijken wat het best bij jouw past!

 

Over de schrijver: Laura Karatzali

Laura is SEA, Social Media en Emailmarketing consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt zij bedrijven hun doelen te bereiken via Google en Social Media Advertenties. Hiernaast heeft Laura ook interesse in content creatie en creatieve vormgeving.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency