Wil jij aan de slag met een content marketing plan maar weet je niet waar je moet beginnen? Of is je huidige plan aan verbetering toe? Met de onderstaande stappen maak je een mooi gedocumenteerd plan waar niet alleen jij, maar meerdere partijen baat bij hebben. Om een strategisch content marketing plan op te zetten moet je even tijd vrij maken en aandachtig te werk gaan. Maar, het is de investering zeker waard!
Wat is een content marketing plan?
In een marketingplan staat beschreven welke doelen je wilt bereiken. Een content marketing plan gaat over doelen die je wilt realiseren met behulp van content. Omdat content een essentieel onderdeel is van organisaties verdient het een overzichtelijk plan met een duidelijke content strategie. Welke relevante informatie (content), ga je via welk kanaal (website, Facebook, Twitter, tijdschrift, krant, tv), op welk moment en voor welk publiek publiceren?
Waarom heb ik het nodig?
Veel bedrijven zien het nut in van content. Vaak denken ze na over de invulling en de planning ervan, maar vervolgens blijft het alleen in hun hoofd zitten. Om succes te behalen is een gedocumenteerd plan cruciaal. Hoe overtuig je anders je collega’s uit andere teams van je briljante ideeën? Ook werkt het samenwerken in de hand en kunnen externe partijen, zoals een content bureau, beter aangestuurd worden. Eenmaal gemaakt bestaat er een duidelijke koers die aangehouden kan worden en bijgestuurd waar nodig. Laten we eerlijk zijn, je bent even tijd en inspanning kwijt aan het maken van een strategisch content marketingplan. Besef wel dat de voordelen op lange termijn hier tegenop wegen.
SEO & content marketing
Het is een vaak gehoorde uitspraak, maar zeker geen onzin: content is king. Om onbetaald hoger in Google te komen zetten bedrijven SEO in. Een belangrijk onderdeel daarvan is content, mits van hoge kwaliteit. Kwalitatief sterke inhoud helpt om goede posities te veroveren in zoekmachines. Daarbij kun je denken aan alle mogelijke vormen zoals afbeeldingen, video’s en tekstuele inhoud. Zomaar content publiceren is echter niet voldoende. Om te zorgen dat het bijdraagt aan je succes dient er een content marketing strategie opgesteld te worden, als onderdeel van een content marketing plan. Er zal gekeken moeten worden een juiste combinatie van tekst en beeld. Zo kun je content creëren waar jouw doelgroep behoefte aan heeft, afhankelijk van waar zij zich in de customer journey bevinden.
Hoe maak ik een content marketing plan?
Nu we weten wat een content marketing plan is en waarom het aandacht verdient, is het tijd voor de praktijk. Dat is nog weleens lastig. Want hoe ga je beginnen? En hoe implementeer je het in je organisatie? Een strategisch plan gaat je hierbij helpen. Aan de hand van onderstaande stappen stel je je eigen plan samen. Laten we beginnen!
Stap 1: Bepaal de huidige situatie
Voordat je aan de slag gaat is het slim om de huidige situatie eens goed onder de loep te nemen. Vanuit daar kun je verder werken. Stel jezelf de volgende vragen:
- Wat is de bedrijfsstrategie?
- Wat is de marketing/sales strategie?
- Wat voor positie heeft content marketing hierin?
- Welke content activiteiten vinden er op dit moment plaats?
- Hoe zit het met de kwaliteit?
- Past de content nog steeds bij de identiteit van het bedrijf?
- Hoeveel budget wordt er maandelijks aan besteed?
Je kan nog een stap dieper zetten door te luisteren naar je doelgroep:
- Welke signalen geven je klanten af?
- Zijn ze tevreden met jouw manier van communiceren?
- Zouden ze gebaat zijn bij informatie die hen helpt in het aankoopproces?
- Hebben ze behoefte aan informatie op basis waarvan ze een eerlijke beslissing kunnen nemen?
Stap 2: Omschrijf je doelstelling(en)
Nu je de huidige situatie in kaart hebt gebracht kan er gefocust worden op de toekomst. Wat wil je bereiken? Dat klinkt misschien simpel, het uitwerken ervan is nog best lastig. Vaak wil men meerdere doelstellingen tegelijk behalen. We raden je aan om prioriteiten te stellen. De keuze voor een doelstelling is namelijk bepalend voor de content marketing strategie (de manier waarop je je doelgroep gaat bereiken). We geven je een paar voorbeelden:
- Merkbewustzijn vergroten
- Loyaliteit versterken
- Meer leads
- Klanttevredenheid verhogen
- Merk, product of dienst positioneren
Maak van je doelstellingen een lijst en kies er ongeveer twee uit. Hou hier vervolgens aan vast. Zo is het duidelijk waar je met content naartoe wil. Communiceer dit ook naar buiten zodat externe partijen, bijvoorbeeld een copywriter bij een contentmarketing bureau, weten waar naartoe gewerkt moet worden.
Stap 3: Bepaal je doelgroep
De volgende stap is het zo precies mogelijk beschrijven van je doelgroep. Voor wie maak je de content? Wie zijn jouw potentiële klanten? Je kunt veel leren van je huidige klanten, zij vormen de kern van jouw doelgroep. Door met ze te praten weet je wat er speelt:
- Wat vind je goed aan de huidige content?
- Wat wil jij graag verbeterd zien?
- Hoe kan ik je nog beter van dienst zijn?
Door hier een goede analyse van te maken kun je je doelgroep redelijk goed beschrijven. Het kan ook voorkomen dat je verschillende soorten klanten hebt. Dan is het slim om zogenaamde ‘buyer persona’s’ op te stellen, ofwel verschillende klantprofielen. Mogelijke vragen zijn in dat geval:
- Wat zijn hun interesses?
- Naar welke producten en/of diensten zijn ze op zoek?
- Wat vinden ze belangrijk bij het afnemen van jouw product?
- Welke media gebruiken ze?
- Zijn ze kritisch?
- Etc.
Tip: maak buyer persona’s zo persoonlijk mogelijk. Stel dus vooral veel diepgaande vragen. Zo kom je achter de verschillen tussen de doelgroepen.
Stap 4: Kijk naar je concurrenten en leer
Je weet wie je belangrijkste concurrenten zijn. Maar weet je ook hoe zij zich onderscheiden door middel van content? Het ene bedrijf publiceert veel blogs terwijl de ander erg actief is op social media. Kijk eens naar je concurrenten en vraag jezelf het volgende af: Welke activiteiten verschillen met die van jou? Op welke punten doen ze het beter of juist minder goed dan jij? Wees vooral kritisch! Ga er nog dieper op in door jezelf te vragen: wat maakt mij jaloers als ik naar hun content kijk?
Stap 5: Vertel het verhaal achter jouw merk
Ieder bedrijf is uniek, dus jij ook. Dat vertaalt zich ook in de content die je publiceert. Het gaat om jouw verhaal dus vertel wat jouw organisatie uniek maakt. Wat maakt jouw product of dienst anders dan die van de concurrent? Kom achter je eigen merkverhaal en gebruik dit als basis voor jouw content marketing.
Stap 6: Content that sells
Oké, je weet waar je op dit moment staat. Doelstellingen heb je helder voor ogen, je doelgroep is bekend, je weet hoe de concurrenten het doen en jouw merkverhaal staat in grote lijnen op papier. Nu is het tijd om je verhaal uit te brengen, in welke vorm dan ook. Zomaar content publiceren is echter niet genoeg. Alleen met goede content bereik je succes. Zorg er daarom voor dat jouw content creatie gebaseerd is op het TRUTH-principe. Dit zijn de 5 kenmerken waar kwalitatief goede content aan moet voldoen:
- Teach. Ga de diepte in, maak ‘do it yourself’ of ‘how to’ content, geef achtergrondinformatie, kenmerken en geschiedenis.
- Reputable. Maak gebruik van academische bronnen, onderzoek, studies, info van derde partijen, influencers en diversiteit.
- Unique. Wees de eerste of de enige, de beste of de grootste, anders of verrassend. Gebruik verschillende perspectieven en unieke formats.
- Tension. Stel vragen, beschrijf risico’s en strijd, debatten en verschillende kanten, mijlpalen en prestaties.
- Human connection. Mensen schrijven voor én over mensen.
Stap 7: Bepaal je strategie
Tot slot moet je bedenken hoe je je doelstelling(en) gaat bereiken. Wat wordt jouw content marketing strategie? Een strategie bedenken kan lastig zijn maar is ontzettend belangrijk. Content is zonder strategie een rommel. Denk dus goed na over hoe jij je doel wilt realiseren. We geven je een paar voorbeelden van een content marketing strategie:
- Stel, je wilt je naamsbekendheid vergroten onder de doelgroep. Dit kun je al bereiken door de vindbaarheid van je website te verbeteren. Ga aan de slag met bestaande content optimaliseren. Verwerk bijvoorbeeld meer zoekwoorden in je landingspagina’s en blogs (SEO content marketing).
- Wil je je klanttevredenheid verhogen? Dat begint bij het beantwoorden van vragen en opmerkingen van klanten. Maak bijvoorbeeld werk van je Google reviews, geen enkel bedrijf kan tegenwoordig zonder! Een simpele, maar zeer effectieve strategie. Wanneer mensen tevreden zijn over je reactie delen ze wellicht de conversatie. Dat is content marketing zonder dat jij er moeite voor hoeft te doen. Daar ga je!
- Om klantenbinding te vergroten kun je prospects en klanten tijdens het hele koopproces informatie verschaffen. Bij een tuinwebsite bijvoorbeeld. Biedt video’s aan met snoei tips, een zaaikalender, informatie over ongedierte en de bestrijding ervan en informatie over hoe je moet planten, oogsten en onderhouden. Content die belangrijk is voor, tijdens en na het aankoopproces. Hiermee geef je zowel prospects, huidige klanten als loyale klanten voortdurend content die voor hen nuttig is.
Vergeet niet om een goede planning te maken welke content je waar, wanneer en voor wie wilt publiceren. Gebruik hiervoor een content kalender.
Aan de slag!
Volg bovenstaande stappen voor een strategisch content marketing plan maken. Dit doe je niet één keer, maar meerdere keren per jaar. Bekijk opnieuw het plan en bepaal of doelstellingen behaald zijn of dat er een andere strategie nodig is. Wellicht is je product- of dienstenaanbod veranderd en daarmee ook je doelgroep. Ook gaan de ontwikkelingen hard, vooral in de online marketing wereld. Daarom moet je erbij blijven, doelstellingen aanscherpen en continu bijsturen. Zo zorg jij ervoor dat je het beter doet dan je concurrent.
Hulp bij je strategisch content marketing plan
Je hoeft geen pro te zijn om met content te werken. Met een beetje taalgevoel, kennis van je doelgroep, passie, tijd, geduld en discipline kom je al een heel eind. Door de komst van sociale media kan iedereen kan tegenwoordig content uitgeven. Maar daar zit ook de valkuil. Zo nu en dan content publiceren heeft niet het beoogde effect. Zorg dus dat er een strategie achter zit en dat je content SEO waardig is. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken en ben je op zoek naar content marketing Amsterdam? Onze consultants helpen je graag op weg! Zij weten hoe ze een content marketing strategie kunnen opzetten die past bij jouw bedrijf. En laten we nou ook de tijd én verstand hebben van content creatie, content optimalisatie en copywriting. Content marketing uitbesteden kan dus gerust aan Stramark – Content Marketing Bureau Amsterdam! Maak een afspraak zodat we met je kunnen sparren.
Reacties