Duplicate content webshop stramark

Duplicate content, misschien heb je weleens van dat woord gehoord. Toch gaat er nog niet direct een belletje rinkelen wat het precies is. Wanneer je webshop verschillende pagina’s bevat met (precies) dezelfde inhoud spreken we van ‘dubbele’ of ‘gekopieerde’ content. Dat kan voor een hoop problemen zorgen, want SEO en duplicate content gaan niet goed samen. Tijd om dit onderwerp dan ook eens goed uit te lichten!

Wat is duplicate content?

Voor we dieper op het onderwerp ingaan, staan we stil bij de vraag “Wat is duplicate content?”. We spreken van dubbele content wanneer twee of meerdere pagina’s op je website, of op verschillende domeinen, nagenoeg dezelfde inhoud hebben. Hoewel er niet exact in percentages wordt uitgedrukt in hoeverre een pagina gelijk mag zijn aan de originele, geven verschillende tools vanaf een procent of 70 aan dat een pagina duplicate is. Een duplicate pagina biedt geen meerwaarde voor de zoekmachine en kan vervelende gevolgen hebben voor de rest van je webshop. Daarover later meer.

Voorbeelden van duplicate content

Duplicate content beperkt zich niet alleen tot het domein van je eigen webshop. Het kan ook door domeinen van anderen veroorzaakt worden. Hoe dat kan leg ik hieronder uit.

Eigen domein

Duplicate content op je eigen domein kan al heel snel veroorzaakt worden. Bijvoorbeeld door pagina’s via verschillende URL’s aan bezoekers aan te bieden, bijvoorbeeld https://stramark.nl/online-marketing-bureau/ en https://www.stramark.nl/online-marketing-bureau/. Zorg dat je je non-www URL’s daarom altijd laat redirecten naar de www-URL’s of andersom. Je moet een eenduidige oplossing kiezen en niet beiden tegelijk gebruiken.

Een ander voorbeeld van duplicate content in je webshop is meerdere productpagina’s van hetzelfde product. Bijvoorbeeld een stoel die in verschillende kleuren verkrijgbaar is. Je kunt dit oplossen door hier één pagina van te maken en de kleuren in de fotogalerij terug te laten komen, of door een canonical in te stellen op één van de verschillende kleuren. Met een canonical geef je aan Google aan dat dit de originele pagina is. De tweede oplossing heeft hierbij vanuit SEO-oogpunt de voorkeur.

Domeinen van anderen

Zonder dat je het in de gaten hebt kan duplicate content ook door anderen veroorzaakt worden. Bijvoorbeeld door het herplaatsen van een artikel op verschillende websites met exact dezelfde inhoud. Hier kan je dus zelf weinig aan doen. Het enige dat je kunt doen is het sturen van een mail met daarin het verzoek om de content te verwijderen en aan te passen. Je moet er dan vervolgens maar van uitgaan dat dit ook wordt opgepakt.

Ook op affiliate websites kan duplicate content geplaatst zijn. Veel van dit soort websites nemen bijvoorbeeld productbeschrijvingen klakkeloos over leveranciers zodat ze hier zo min mogelijk tijd aan hoeven te besteden. Die vlotte manier van werken kan daarmee potentieel problematisch worden voor jouw webshop. Je kan dit niet echt voorkomen. Het enige dat je kunt doen is dus zelf uniek zijn in alle content die je schrijft of laat schrijven en hopen dat affiliates met productteksten van leveranciers werken. Gelukkig kan Google grotendeels wel herkennen wie de ‘eigenaar’ van de content is. Dat kunnen zij onder andere zien aan de hand van de publicatiedatum.

Dubbele content slecht voor SEO

Als je veel met SEO en het optimaliseren van je webshop bezig bent, dan wil je duplicate content te allen tijde vermijden. Dit zijn de belangrijkste nadelen van duplicate content op je webshop:

  1. Google negeert pagina’s bij teveel duplicate content: met andere woorden, ze zoeken de beste match bij de zoekopdracht. Dat kan tot gevolg hebben dat jouw pagina niet te zien is in de zoekresultaten maar die van de concurrent wel.
  2. Je eigen content gaat met elkaar concurreren in de zoekmachine: dat kan voor verlies in vertoningen en kliks naar je webshop zorgen. Nieuwe content, waar je hard aan hebt gewerkt, kan hierdoor onzichtbaar blijven in de zoekresultaten terwijl oude content wel blijft staan.
  3. Duplicate content pagina’s scoren op zoekwoorden waar je liever een andere pagina op laat scoren: dit heeft als gevolg dat je de oude pagina moet redirecten en moet afwachten of je nieuwe pagina evengoed in de zoekmachine gaat ranken. Dat kan positieverlies betekenen en zorgt dat je er weer extra tijd in moet investeren om je oude positie te heroveren.
  4. Er gaat potentieel linkwaarde verloren: in plaats dat alle inkomende links naar één pagina verwijzen, verwijzen ze naar verschillende pagina’s, waardoor de linkwaarde over de duplicaten wordt verdeeld.

Hoewel Google geen penalty uitdeelt voor het maken en plaatsen van duplicate content, kan het zoals je hierboven leest wel vervelende gevolgen voor je webshop hebben. Op die manier wordt je alsnog ‘gestraft’. We hebben in het verleden verschillende cases gehad waarbij duplicate content voor veel problemen zorgden bij klanten. Doe hier dus goed onderzoek naar, het liefst periodiek, om problemen in de zoekresultaten te voorkomen.

Duplicate content opsporen met handige tools!

Er bestaan handige tools en manieren om je website op duplicate content te controleren. Hieronder staan enkele voorbeelden hoe je dit snel en eenvoudig kunt doen.

De Google zoekmachine

Je kunt heel eenvoudig in Google zien of er duplicates bestaan van pagina’s die jij gemaakt hebt. Kopieer een stukje tekst uit je artikel of productpagina en zet dit tussen dubbele aanhalingstekens in de Google zoekbalk. Google kijkt dan voor jou waar dit stukje tekst in dezelfde woordvolgorde op andere websites staat. Door ‘site:’ vooraan in de zoekbalk te zetten, en daar achter je zoekopdracht, kun je zoeken naar duplicate content binnen je eigen webshop.

Copyscape

Copyscape is een erg handige website om te controleren of er sprake is van dubbele content op je domein. Door de URL in de zoekbalk te plakken gaat de tool direct aan de slag. Wanneer hij klaar is laat hij direct zien welke websites dezelfde content als jij hebben gepubliceerd. Handig, want op basis daarvan kan jij jouw content aanpassen! Het gebruik van de tool is gratis met de optie om een premium abonnement af te sluiten.

Siteliner

Net als Copyscape is ook Siteliner een handige website om te controleren of er sprake is van duplicate content. Net als Copyscape werkt Siteliner heel eenvoudig. Je plakt je URL in de zoekbalk en de tool maakt direct een scan van je site. Bovendien krijg je nog veel meer gedetailleerde informatie te zien. Handig!

Natuurlijk bestaan er nog vele andere tools die je hierbij kunnen helpen. Gebruik je zelf een andere tool die zeker het proberen waard is? Laat het ons weten via info@stramark.nl!

Duplicate content oplossen

Als je inzichtelijk hebt waar je duplicate content binnen je website hebt is het zaak om dit zo snel mogelijk op te lossen. Je kunt dat op verschillende manieren doen:

  1. Verwijder de dubbele content en redirect dit naar de originele pagina: de eenvoudigste manier om duplicate content te voorkomen is redirecten naar de originele pagina.
  2. Zorg dat alle pagina’s beschikbaar zijn via https en www of kies voor non-www.
  3. Maak gebruik van canonical tags: met een canonical tag kun je Google laten zien welke pagina jij als de originele pagina ziet.
  4. Pas het robots.txt bestand aan: in dit bestand kun je aangeven welke pagina’s wel of niet gecrawld mogen worden door de Google bot. Dit doe je door Disallow: /voorbeeldpagina/ toe te voegen.
  5. Verwijder URL’s in Google Search Console: met behulp van deze tool kun je handmatig URL’s uit de zoekmachine verwijderen. Je moet echter deze pagina eerst op je website verwijderd hebben.
  6. Heeft iemand jouw content overgenomen? Neem dan contact op met die partij en leg de situatie uit. In de praktijk zien we vaak dat dit werkt.

Conclusie: duplicate content is schadelijk voor je webshop

Duplicate content kan je webshop veel schade toebrengen. Wees hier dus alert op. Gebruik bovenstaande tools om regelmatig je webshop te controleren en pas de tips toe wanneer je duplicate content gevonden hebt. Spendeer tijd aan het schrijven van unieke nieuwe content en zorg op die manier dat deze pagina’s scoren op de zoekwoorden die jij voor ogen hebt.

 

Over de schrijver: Christian Rietbroek

Christian Rietbroek is SEO Consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt hij bedrijven om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Naast SEO heeft Christian ook veel interesse in copywriting, technologie en privacy.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency