Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Zo haal je met jouw webshop alles uit de feestdagen

En vergeet niet Black Friday mee te nemen…

We naderen alweer het einde van dit jaar. Dat betekent dat de feestdagen eraan komen. Sinds een aantal jaar zijn die ‘feestdagen’ in Nederland dichterbij dan je denkt, want ook Black Friday en Cyber Monday zijn inmiddels behoorlijk belangrijke dagen voor webshops geworden. Je kunt er niet meer omheen. Ook Nederlandse (online) shoppers verwachten dat je iets speciaals of unieks te bieden hebt. Dat betekent dat je als webshop goed voorbereid moet zijn en eigenlijk nu al moet weten wat je op die dagen wilt doen. Ook tijdens de traditionele Nederlandse feestdagen zoals Sinterklaas en Kerst. Daarom lees je in dit artikel de beste tips hoe je met jouw webshop alles uit de feestdagen kunt halen.

Wat is Black Friday en wat is Cyber Monday?

Black Friday is van oorsprong een Amerikaanse traditie en valt op de vrijdag na Thanks Giving. Traditiegetrouw is het een dag waarop veel Amerikanen alvast hun inkopen doen voor Kerst. Dat komt omdat veel winkeliers hun producten tegen zeer scherpe prijzen aanbieden. Voor de meeste van deze producten geldt dat ze de rest van het jaar niet meer goedkoper worden aangeboden. En dat is voor consumenten dus een mooie gelegenheid om interessante aanbiedingen op de kop te tikken.

Inmiddels is Black Friday ook in Nederland een begrip geworden. Al sinds 2015 proberen ketens als Coolblue, Media Markt en Bol.com in te spelen op de hype door ook kortingen op producten te geven. Hoewel het nog niet het niveau haalt van de Amerikaanse aanbiedingen zien we toch dat het wel steeds meer die kant opgaat. Bovendien doen we het in Nederland ook ietsje anders. Bij veel winkels kun je vanaf Black Friday tot Cyber Monday profiteren van kortingen.  Dat betekent dus vier dagen lang aantrekkelijke aanbiedingen waar je al het hele jaar op zit te wachten.

Cyber Monday is in Amerika ooit in het leven geroepen om online verkopen extra te stimuleren. In feite is het niet anders dan Black Friday maar dan online. In Nederland gaat deze vlieger eigenlijk niet echt op. Zeker omdat tegenwoordig de meeste mensen hun aankopen via webshops doen. Cyber Monday is in Nederland eigenlijk onderdeel van een zogenoemde korting vierdaagse.

Wanneer is het Black Friday en moet ik daar iets mee?

De laatste vrijdag van november is het zover: Black Friday. Dit eendaagse event is hét moment dat bezoekers tot klanten moeten converteren. Dat betekent dus dat je vooraf goede voorbereidingen moet hebben getroffen. Wat je kunt doen? Denk bijvoorbeeld aan speciale Black Friday landingspagina’s, nieuwsbrieven, pop-ups en natuurlijk ook een aangepaste homepage.

De maandag erop is het Cyber Monday. Hoewel het misschien minder bekend is dan Black Friday is het zonde om deze dag te laten schieten. Qua uitingen kun je vrijwel hetzelfde doen als je voor Black Friday doet maar dan in een Cyber Monday jasje.

En de andere feestdagen dan?

In Nederland kennen we traditiegetrouw Sinterklaas en Kerst. Rond die periode zien we dat veel winkeliers kortingen op hun producten geven. Vaak gaat het niet om een specifieke dag zoals in Amerika doorgaans wel het geval is. Hier zien we dat in de aanloop naar Sinterklaas, en later in aanloop naar Kerst, winkeliers hun producten tegen kortingen aanbieden in de winkel of webshop.

Sommige winkeliers, zoals Intertoys en Bol.com, brengen ruim voor de feestdagen hun ‘speelgoedboeken’ uit waarin ze het nieuwste speelgoed aanbieden. Soms ook met kortingen. Ook dat is een manier om op de feestdagen in te spelen.

Traditiegetrouw verwachten Nederlanders kortingen in aanloop naar Sinterklaas en Kerst. Ze willen namelijk hun vrienden en/of familie verwennen met mooie en originele cadeaus. Dat betekent dat je hier dus absoluut op moet inspelen. Doe je dat niet? Dan verlies je potentieel een hoop conversies.

Tips om tijdens Black Friday en de feestdagen alles uit jouw webshop te halen

Heb je besloten om mee te doen aan Black Friday en ook de andere feestdagen te benutten? Zorg dan dat je goed voorbereid bent door deze tips op te volgen:

1. Bepaal je aanbiedingen ruim van tevoren

Tijdens Black Friday en de Nederlandse feestdagen verwachten consumenten korting. Ze rekenen op écht goede deals. Als je ‘nepkortingen’ aan gaat bieden, door eerst de prijs te verhogen en een kleine korting op het product te geven, hebben mensen dat al snel in de gaten en zullen ze teleurgesteld zijn. Kies daarom ruim van tevoren welke producten je wilt aanbieden en tot hoever je kunt gaan. Hoe beter de aanbieding, hoe beter je zult scoren. Ook als je een iets lagere marge voor lief moet nemen. Een kans die je hebt is dat enthousiaste shoppers meer producten gaan kopen dan alleen de aanbieding…

2. Maak speciale actiepagina’s

Het is belangrijk dat je ruim van tevoren speciale actiepagina’s online zet. Zeker omdat het even kan duren voordat Google de pagina’s indexeert in de zoekmachine. Met de verschillende landingspagina’s kun je shoppers alvast een idee geven wat ze van de feestdagen kunnen verwachten in jouw webshop door ze te teasen. Bewaar de echte aanbiedingen tot de feestdagen zelf. En zorg dat mensen die voor Black Friday de pagina bezoeken zich aanmelden voor de nieuwsbrief. Daarmee kun jij mailadressen scoren en zijn zij als eerste op de hoogte van jouw aanbiedingen.

3. Zet in op e-mail

E-mail is een enorm aantrekkelijk kanaal. Zorg dan ook dat zoveel mogelijk klanten weten dat ze bij jou de beste deals kunnen scoren. Stuur ongeveer een week voor een bepaalde feestdag een e-mail met daarin de eerste ‘golf’ aanbiedingen. Die mail kun je een dag van tevoren of op de ochtend zelf rustig herhalen.

Bedenk wel dat je tijdens Black Friday, Cyber Monday en de andere feestdagen je steeds een ander aanbod moet hebben in je nieuwsbrief. Klanten zitten namelijk niet te wachten op steeds dezelfde aanbiedingen. Segmenteren kan bovendien ook erg nuttig zijn. Bestaande klanten willen misschien wel andere producten aanschaffen dan potentiële klanten. Zorg tot slot voor linkjes naar de juiste landingspagina’s.

4. Zorg dat je actiepagina duidelijk vindbaar is

Je landingspagina’s kunnen er nog zo mooi uitzien en de beste aanbiedingen bevatten, als ze onvindbaar zijn voor je bezoekers en voor de zoekmachine heb je er niets aan. Zorg dan ook voor voldoende linkjes naar deze pagina’s. Dat zorgt voor een betere linkwaarde wat weer goed is voor je posities in Google. Dat kan in het hoofdmenu, de footer en natuurlijk ook op de homepage. Bovendien kun je op de productpagina’s van de deelnemende producten ook nog een linkje naar de landingspagina toevoegen. Een laatste optie is een linkje in een pop-up. Handig, want die komt direct in het beeld van de websitebezoeker. Maak het extra spannend door een timer toe te voegen. Zo zorg je dat het niet missen van die ene aanbieding extra urgent wordt voor de bezoeker.

5. Overtuig bezoekers op de productpagina

Naast landingspagina’s zijn productpagina’s de plekken waar het moet gebeuren voor jouw webshop. Zorg dat shoppers niet om de deal heen kunnen. Zorg bijvoorbeeld voor extra banners die benadrukken dat de deal alleen tijdens Black Friday en/of de andere feestdagen geldig is. Zorg ook dat je de deal zelf extra benadrukt door de korting extra groot of opvallend uit te drukken. En misschien wel het belangrijkste: zorg dat de knop ‘voeg toe aan winkelwagen’ altijd, maar dan ook altijd, duidelijk zichtbaar is voor de shopper.

6. Zorg voor een snelle webshop

Laadsnelheid is enorm belangrijk. Niet alleen voor Google, maar ook voor het aantal conversies. Als je webshop traag is zullen bezoekers afhaken en naar de concurrent gaan. Zorg dan ook dat alles goed werkt en snel laadt. Wanneer de periode vlak voor de feestdagen aanbreekt moet alles klaarstaan om grote hoeveelheden bezoekers te kunnen verwerken. Het kan dan ook geen kwaad om regelmatig contact met je websitebouwer te hebben. Better safe than sorry!

7. Beloon terugkerende klanten

Terugkerende klanten zijn goud waard voor iedere webshop. Het is dan ook slim om een extra aanbieding op te zetten voor je trouwe fans. Bied bijvoorbeeld een extra kortingscode aan alleen je nieuwsbriefabonnees. Zo voelen zij zich extra gewaardeerd en zullen ze hoogstwaarschijnlijk ingeschreven blijven op je nieuwsbrief. Dat komt in de toekomst weer van pas!

8. Voorkom teleurstelling

Verwachtingen waarmaken is misschien wel het belangrijkste tijdens deze periode van het jaar. Daarom is het hebben van voldoende voorraad, of een meter die aangeeft hoeveel voorraad er van een actieproduct is, cruciaal. Zorg eventueel voor een alternatief als een product te snel uitverkocht raakt.

9. Maak het afrekenen eenvoudig

Tegenwoordig zijn er naast iDeal enorm veel andere betaalopties voor webshops. PayPal, creditcard, achteraf betalen en zelfs Apple Pay kunnen fijne betaalmethoden voor verschillende klanten zijn. Bovendien voorkomt het verloren sales wanneer door alle drukte een betaaloptie offline gaat. Bied voldoende mogelijkheden om de saleskansen voor de volle 100% te benutten.

10. Wees duidelijk en eerlijk over de verzending

Wees open en transparant over de levertijd. Ga je door alle drukte je normale verzendtijd niet halen? Wees dan eerlijk en beloof niet dat je het binnen één dag kunt versturen. Wijzig dit bijvoorbeeld naar een realistischere levertijd zoals 2 à 3 werkdagen. Ga niet voor een te lange levertijd, anders haken klanten af.

11. Laat geïnteresseerden niet los

Remarketing is een krachtig middel om webshopbezoekers met een intentie niet los te laten. Het is dan ook zeker van toegevoegde waarde om remarketing campagnes op te zetten rond je social media en e-mailcampagnes. Lees hier alles over remarketing campagnes.

12. Kies voor een ludieke marketingboodschap

De standaard marketingboodschappen kennen we inmiddels wel. Twee halen één betalen, 25% korting op ons assortiment, die acties kennen we nu wel. Tijdens de feestdagen mag het allemaal wel wat flashier en ludieker. Kies bijvoorbeeld voor een grappige kortingscode, extra wervende productteksten of ludieke productafbeeldingen. Ludieke en grappige marketing valt op!

Coolblue heeft wel vaker een opvallende marketingactie, en kwam ook tijdens Black Friday verrassend uit de hoek. De webwinkel haakte slim in op deze dag door de vrijdag uit te roepen tot Blue Friday:

13. Sleutel niet op het laatste moment aan je webshop

De laatste en misschien wel één van de belangrijkste tips: sleutel niet één dag voor Black Friday of de andere feestdagen aan je webshop. Je webshop moet stabiel zijn en goed werken. Zorg dan ook dat je dit ruim van tevoren voor elkaar hebt. Op een cruciale dag als Black Friday is het desastreus als je webshop offline gaat.

Wat je ook doet, blijf jezelf!

De belangrijkste boodschap is dat je als webshopeigenaar dicht bij je eigen kernwaarde(n) moet blijven. En die boodschap geldt al helemaal tijdens Black Friday en de feestdagen! Je kunt nou eenmaal niet alles doen wat er in je opkomt. Je moet een gezonde winstmarge blijven draaien en ook je marketinguitgaven mogen niet te veel uit de hand lopen. Kies verstandig en kijk met welke producten je potentieel de meeste verkopen kunt behalen. Pas je webshop erop aan en zorg dat alles goed werkt. Gegarandeerd dat je een groei in verkopen zult zien tijdens de feestdagen!

Over de schrijver: Christian Rietbroek

Christian Rietbroek is SEO Consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt hij bedrijven om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Naast SEO heeft Christian ook veel interesse in copywriting, technologie en privacy.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency